Reezal Merican Naina Merican
DISEBABKAN  pandemik Covid-19 baru-baru ini, banyak projek perumahan di seluruh negara tertangguh, terutamanya disebabkan oleh kekurangan tenaga kerja.
Antara projek yang tertangguh termasuklah Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang menjejaskan kira-kira 4,000 pembeli rumah termasuk saya, abang dan bapa saudara saya.
Kami menerima pembiayaan untuk rumah baharu kami melalui Lembaga Pembiayaan Rumah Sektor Awam (LPSSA) dan tidak seperti pembiayaan konvensional, pemotongan kami bermula selepas 24 bulan untuk harta tanah, sama ada projek itu siap atau tidak.
Jadi, walaupun mengalami kelewatan, kami terpaksa mula mengeluarkan wang untuk membayar balik pinjaman kami.
Ramai di antara kita yang teruk dilanda pandemik Covid-19 baru-baru ini dan hanya kini bergelut untuk bangkit semula.
Untuk tujuan ini, saya dan keluarga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan kami, Datuk Seri Reezal Merican kerana mengambil kira nasib kami.
Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau atas pengumuman baru-baru ini mengenai pembayaran balik pinjaman tertunda di rumah PR1MA kami yang sangat bermakna untuk orang seperti kami.
Penangguhan pinjaman selama enam bulan sangat bermakna bagi mereka seperti kami yang sudah pun merasa sukar untuk memenuhi keperluan hidup.
Ia sememangnya satu langkah yang sangat bernas dan prihatin oleh Reezal untuk membantu kami dengan penangguhan pinjaman ini.
Jika tidak kerana penangguhan, kami terpaksa membayar dua kali ganda – untuk sewa sedia ada dan rumah yang masih belum siap.
Saya pasti semua pembeli rumah lain yang terjejas juga amat berterima kasih kepada Datuk Reezal atas keputusannya.
Terima kasih sekali lagi kepada Datuk Reezal atas bantuan besar ini dan berharap menteri-menteri lain juga akan menggunakan pendekatan berorientasikan rakyat seperti ini.
Khairul Nizam Ziauddin 
Alor Gajah, Melaka