Seorang murid menerima bantuan daripada Megat Zulkarnain sebagai persiapan memulakan sesi persekolahan Mac ini di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Kira-kira 100 murid dari keluarga yang terkesan akibat banjir baru-baru ini menerima bantuan daripada Yayasan Bank Rakyat (YBR).

Ia sebagai persediaan memulakan sesi persekolahan Mac ini.

Bantuan itu disampaikan Pengerusi YBR, Datuk Wira Megat Zulkarnain Omardin kepada murid yang tinggal di kediaman Projek Perumahan Rakyat (PPR) Jelatek dekat sini semalam.

Menurut Megat Zulkarnain, pihaknya menyediakan bantuan persekolahan berjumlah RM10,000 kepada 100 murid sebagai usaha meringankan beban keluarga mereka menampung pembelian peralatan sekolah anak-anak.

“Kita cakna dengan situasi masyarakat yang terkesan akibat bencana banjir dan pandemik Covid-19 serta keadaan ekonomi yang tidak menentu.

“Bantuan wang tunai ini bagi persiapan persekolahan dan kita harapkan dapat membantu ibu bapa atau penjaga membuat persiapan awal untuk anak-anak dalam memulakan sesi akademik persekolahan bagi 2022/2023,” katanya.

Dalam majlis itu, Megat Zulkarnain menyampaikan replika cek bantuan berkenaan kepada Pengerusi Persatuan Penduduk PPR Jalan Jelatek, Mohd Isa Bakar.

Turut hadir, Pengerusi Perbadanan Pembangunan Kampung Baru, Datuk Affendi Zahari dan Pengurus Jabatan Program YBR, Mohd Mukhti Abd. Rahman.

Kata Megat Zulkarnain lagi, sumbangan itu diharapkan dapat membantu keluarga B40 meringankan urusan kewangan dalam pembelian set baju, kasut dan stoking atau beg sekolah mengikut kesesuaian masing-masing.

Jelas beliau, bantuan itu sedikit sebanyak memberi suntikan semangat kepada anak-anak untuk terus menuntut ilmu serta sebagai tanda ikhlas YBR dalam membantu mereka yang memerlukan.

Beliau turut menziarahi seorang penduduk, Asiah Ahmad, 56, yang baru kematian suami akibat kanser paru-paru tahap 4 pada 18 Januari lalu.

Arwah Hasmizi Abu Hashim adalah Exco Biro Ekonomi bagi Persatuan Penduduk Jalan Jelatek dan Asiah kini tinggal bersama tiga anaknya.

Untuk makluman, sehingga kini seramai 39,397 murid telah menerima manfaat melalui bantuan persekolahan YBR dengan jumlah peruntukan RM5.12 juta sejak dari 2018. – MalaysiaGazette