Shaiful Hazizy Zainol Abidin

KUALA LUMPUR – Kenyataan Menteri Besar Kedah kononnya kestabilan politik boleh dicapai sekiranya UMNO tidak lagi memerintah dianggap sombong.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata, kenyataan itu wajar dijadikan alasan hubungan Muafakat Nasional Kedah dinilai semula.

Kenyataan Datuk Seri Muhammad Sanusi Md. Nor itu bukan sahaja liar dan kasar namun menggambarkan dengan jelas akan persepsi dan pandangan Pas pada UMNO.

Kerajaan PAS di Kedah itu terbentuk dengan sokongan UMNO. Malah, dalam kebanyakan kerajaan sama ada di peringkat pusat dan negeri, UMNO adalah entiti yang sama-sama membentuk Kerajaan.

“Benar, tanpa UMNO masih ada kerajaan di sesetengah negeri akan kekal memerintah. Namun, untuk menyatakan bahawa tanpa UMNO, semua kerajaan ini dan politik kita akan lebih stabil, adalah tidak berasas dan tidak berpijak di bumi yang nyata.

“Saya harap Menteri Besar melihat kembali keadaan ini, dengan berdasarkan fakta dan realiti semasa. Bukannya dipandu oleh emosi yang dilampiaskan sesedap rasa menjelang musim pilihan raya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Shaiful Hazizy, UMNO Kedah mesti menilai semula hubungannya bersama Pas.

“Berdasarkan kedudukan ini, saya percaya wujud keperluan untuk UMNO Kedah menilai semula hubungannya dengan Pas. Adalah tidak produktif jika kita terus menerus cuba berpura-pura bahawa kita boleh bekerjasama, sedangkan yang terlihat saban hari adalah kerapuhan demi kerapuhan yang seakan tidak boleh diselamatkan,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua parti ini harus tegas dan jelas dalam pendirian masing-masing dan jika ingin memilih haluan berbeza, nyatakan.

“Jika terus mahu bekerjasama, berperangailah dengan cara yang menggambarkan niat tersebut dan bukan sebaliknya. Bukan terus bermusuh, berhujah ibarat gelegar buluh,” katanya.

Menurutnya, Pas harus berhenti berlagak sombong dan UMNO mesti berani mengambil ketetapan bermaruah.

“Secara peribadi, saya tidak melihat wujud potensi dan masa depan yang baik dari kedudukan dan hubungan sedia ada,” katanya.- MalaysiaGazette