Keadaan pesawat kargo DHL yang terpisah daripada ekor selepas melakukan pendaratan kecemasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Juan Santamaria Costa Rica. foto Reuters

SAN JOSE – Lapangan Terbang Antarabangsa Juan Santamaria Costa Rica dibuka semula pada Khamis beberapa jam selepas pesawat kargo Boeing 757-200 milik DHL melakukan pendaratan cemas dan tergelincir dari landasan hingga memisahkan ekornya, kata pihak berkuasa penerbangan.

Pengendali lapangan terbang, Aeris berkata, lapangan terbang yang terletak di pinggir ibu kota San Jose, dibuka semula pada 3:30 petang. waktu tempatan, beberapa jam lebih awal daripada jangkaan susulan kejadian 10 pagi itu.

Kira-kira 8,500 penumpang dan 57 penerbangan komersial dan kargo terjejas akibat penutupan itu, kata Aeris.

DHL, sebahagian daripada Deutsche Post AG berkata, anak kapal tidak cedera dan seorang kru sedang menjalani pemeriksaan perubatan sebagai langkah berjaga-jaga.

Imej dari akhbar Costa Rica La Nacion menunjukkan sebuah pesawat kuning yang tertera logo DHL disiram dengan buih pemadam kebakaran setelah ia mendarat di padang berumput di sebelah landasan.

Gambar menunjukkan ekor pesawat berkenaan tertanggal dan sayap patah.

Pesawat yang menuju ke Guatemala mengalami kegagalan dalam sistem hidraulik, kata Luis Miranda Munoz, Timbalan Pengarah Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Costa Rica.

Isu yang berlaku itu mendorong juruterbang melakukan pendaratan kecemasan sejurus selepas berlepas, katanya.

Pihak berkuasa DHL dan lapangan terbang berkata, mereka bekerjasama untuk memindahkan pesawat itu.

“Pasukan tindak balas insiden DHL telah diaktifkan dan siasatan akan dijalankan dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menentukan apa yang berlaku,” kata DHL.

Aeris pada asalnya menganggarkan lapangan terbang itu akan ditutup sehingga jam 6 petang. waktu tempatan, yang akan memberi kesan kepada tiga penerbangan kargo dan 32 penerbangan komersial ke dan dari Amerika Syarikat, Amerika Tengah, Mexico, Kanada dan Eropah. –  Reuters (https://www.reuters.com/world/americas/costa-ricas-main-international-airport-remain-closed-most-day-after-emergency-2022-04-07/))