Kedutaan Amerika Syarikat (AS) menyambut kehadiran Ramadan dengan penuh keceriaan.

TAHUN ini, sambutan bulan Ramadan membawa lebih keceriaan apabila Malaysia dibuka semula. Buat pertama kali sejak pandemik bermula banyak keluarga akhirnya dapat berkumpul semula dan lebih banyak bazar Ramadan dibuka.

Kami berterima kasih dengan kempen vaksinasi Malaysia, salah satu kempen yang paling pesat dan berjaya di dunia, dan kami berbesar hati kerana dapat memainkan peranan dalam usaha Malaysia memerangi Covid-19.

Kesusahan yang kita hadapi semasa pandemik ini menekankan semangat Ramadan sebagai masa untuk Muslim dan bukan Muslim untuk bersama-sama menghadapi kesukaran. Ramadan merupakan masa untuk sifat belas kasihan, muhasabah diri, dan kemurahan hati. Pandemik Covid-19 telah membawa semua ini ke hadapan.

Malah semasa perintah kawalan pergerakan dan sekatan lain yang perlu untuk mengawal pandemik, orang mencari cara untuk berkumpul untuk menyambut Ramadan dengan selamat.

Sebagai Duta Besar yang baru dilantik tahun lepas, saya berasa rendah hati untuk menjadi tuan rumah kepada Imam Besar Masjid Jamek Ustaz Haji Yahya Mahyuddin untuk berbuka puasa di kediaman saya bersama beberapa tetamu Muslim yang lain dan mendengar beliau melaungkan azan menandakan waktu berbuka puasa.

Kemudian, saya menyertai imam untuk berbuka puasa untuk gelandangan di Masjid Jamek. Tahun ini, saya tidak sabar untuk menganjurkan beberapa majlis berbuka puasa.

Selaras dengan tradisi komitmen terhadap perkhidmatan, kami memfokuskan beberapa majlis berbuka puasa kepada isu alam sekitar dan pemerkasaan wanita.

Dalam kita menyambut Ramadan di Malaysia, saya juga teringat tentang berjuta-juta Muslim yang menyambut Ramadan di seluruh Amerika Syarikat.

Mereka mencerminkan kepelbagaian negara kita dan rasa hormat yang kita ada pada pluralisme. Muslim Amerika termasuk mereka yang berkhidmat di  di Kedutaan AS menganjurkan pelbagai majlis berbuka puasa antara agama untuk rakan dan jiran bukan Muslim mereka, dengan menjemput tetamu ke rumah dan berkongsi tradisi mereka.

Orang dari seluruh dunia yang melawat dan tinggal di AS – sama ada pelajar, pengembara atau pendatang – turut menyambut Ramadan.

Sorotan Ramadan bagi kami di Kedutaan setiap tahun ialah mengetahui bagaimana ribuan pelajar Malaysia yang belajar di Amerika Syarikat menyambut bulan yang mulia ini.

Dari New York City ke Wyoming, mereka berbuka puasa dengan Muslim lain di AS dan memperkenalkan keluarga angkat dari Colorado hingga Ohio kepada tradisi Ramadan.

Baru-baru ini, Ariana, seorang pelajar pertukaran Malaysia di Clearfield, Pennsylvania berkongsi bagaimana ibu bapa angkat dan rakan karibnya berpuasa bersamanya.

Lebih ramai pelajar pertukaran Malaysia akan berkongsi pengalaman Ramadan mereka di AS di akaun Instagram Kedutaan A.S. Kuala Lumpur dan Education USA.

Saya tidak sabar untuk mendengar lebih banyak cerita tentang bagaimana mereka menyambut Ramadan, menyambut Hari Raya, dan berhubung dengan rakyat Amerika di seluruh AS.

Penghayatan Ramadan di AS mempunyai sejarah yang panjang – majlis buka puasa Rumah Putih yang pertama diadakan lebih 200 tahun lalu oleh salah seorang pengasas AS dan presiden ketiga kami, Thomas Jefferson.

Jefferson juga telah membeli sebuah al-Quran untuk perpustakaan peribadinya dan al-Quran merupakan salah satu buku pertama di Perpustakaan Kongres AS.

Rakyat AS telah lama meraikan kepelbagaian agama dan mempromosikan kebebasan untuk mengamalkan kepercayaan seseorang. Kekuatan terbesar negara kami ialah kepelbagaian kami, termasuk pelbagai agama dan kepercayaan.

Sejak zaman awal negara kami, orang yang berani dari setiap bahagian dunia telah datang ke AS untuk mencari kebebasan beragama, mempertaruhkan segala-galanya untuk melarikan diri daripada penganiayaan yang dihadapi oleh mereka kerana kepercayaan mereka.

Kebebasan beragama termaktub dalam Pindaan Pertama Perlembagaan kami serta juga dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat.

Di seluruh dunia, manusia mengalami penganiayaan yang teruk kerana agama dan kepercayaan mereka. Terdapat umat Islam di seluruh dunia yang terpaksa menyambut Ramadan di bawah penindasan, penahanan, dan krisis kemanusiaan yang teruk. Kami terus menyeru agar semua kerajaan menghormati kebebasan beragama atau kepercayaan.

Seperti yang dikatakan oleh Presiden Biden, “Kita mesti meneruskan kerja kita untuk memastikan bahawa orang dari semua agama — atau tidak beragama — dilayan sebagai peserta yang sepenuhnya dalam masyarakat, sama dari segi hak dan maruah.”

Pada bulan ini, bulan suci bagi umat Islam di seluruh dunia, saya juga ingin merenung kembali dan meraikan kebebasan beragama dan komitmen untuk memajukan rasa hormat dan persefahaman di kedua-dua negara kita.

Pada tahun pertama saya di Malaysia sebagai Duta Besar, saya mendapat penghormatan untuk melawat rumah ibadat daripada pelbagai agama – Masjid Negara, Kuil Sin Sze Si Sze Ya, Kuil Sri Mahamariamman, Kuil Buddha Seri Jayanti, Gurdwara Sahib Sentul serta banyak lagi di seluruh negara.

Sungguh mengagumkan melihat begitu banyak tempat ibadat – Muslim, Buddha, Kristian, Hindu, Tao, Sikh— semuanya wujud bersama dalam beberapa langkah dan beberapa minit antara satu sama lain. Terdapat nilai untuk saling menghormati dan memahami antara semua agama.

Bagi pihak Kedutaan Besar AS Kuala Lumpur, saya mengucapkan selamat menyambut Ramadan yang diberkati kepada semua rakyat Malaysia yang beragama Islam. Ramadan Kareem.

Brian D. McFeeters,

Duta Besar AS ke Malaysia