Rizab Persekutuan, Amerika Syarikat. Foto Reuters

WASHINGTON – Bank Pusat Amerika Syarikat (AS) mengumumkan kenaikan kadar faedah terbesarnya dalam tempoh lebih dua dekad bagi memperkukuhkan usahanya menentang kenaikan harga.

Rizab Persekutuan menaikkan kadar faedah penanda arasnya sebanyak setengah mata peratusan kepada julat 0.75% hingga 1% selepas kenaikan yang lebih kecil pada Mac lalu.

Dengan inflasi AS pada paras tertinggi 40 tahun, kenaikan selanjutnya juga dijangka.

Langkah terbaharu ini menandakan usaha terbaharu AS untuk membendung lonjakan kos yang dialami oleh isi rumah di seluruh dunia.

Bank pusat India pada hari Rabu mengumumkan kenaikan mengejut kepada kadar penanda arasnya, manakala bank pusat Australia baru-baru ini menggubal kenaikan kadar faedah pertamanya dalam lebih sedekad.

Bank of England juga dijangka menaikkan kadar pada hari Khamis, yang merupakan kenaikan keempat sejak Disember.

“Inflasi terlalu tinggi dan kami memahami kesusahan ditimbulkannya.

”Kami bergerak pantas untuk menurunkannya kembali,” kata pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell dalam sidang akhbar di Washington pada hari Rabu.

Dengan menaikkan kadar faedah, bank akan menjadikan pinjaman lebih mahal kepada orang ramai, perniagaan dan kerajaan.

Pendekatan ini dijangka akan menyejukkan permintaan untuk barangan dan perkhidmatan, sekali gus membantu meredakan inflasi harga.

Tetapi tindakan ini juga berisiko mencetuskan kelembapan ekonomi yang mendadak, terutamanya apabila cabaran baharu muncul, seperti perang di Ukraine dan sekatan pergerakan akibat Covid-19 baru-baru ini di China.

“Ia adalah kaedah sukar yang perlu dilalui,” kata pakar ekonomi Donald Kohn, yang sebelum ini berkhidmat dalam jawatankuasa penetapan kadar di Rizab Persekutuan. – BBC (https://www.bbc.com/news/business-61324482)