Gambar hiasan. Foto Reuters

WASHINGTON – Harga minyak merosot pada awal dagangan Asia hari ini berikutan kebimbangan kemelesetan ekonomi yang boleh melembapkan permintaan terhadap minyak mentah.

Kejatuhan harga emas hitam itu turut didorong tindakan sekatan baharu termasuk minyak mentah oleh Kesatuan Eropah terhadap Rusia.

Niaga hadapan Brent turun AS$0.37 atau 0.3%, kepada AS$110.53 setong menjelang 0015 GMT.

Manakala minyak mentah Amerika Syarikat, West Texas Intermediate (WTI) turun AS$0.33 atau 0.3% kepada AS$107.93 setong.

Bank of England memberi amaran pada hari Khamis bahawa Britain menghadapi risiko dua kali ganda daripada kemelesetan dan inflasi melebihi 10% kerana ia menaikkan kadar faedah ke tahap tertinggi sejak 2009, meningkat sebanyak suku peratusan mata kepada 1%.

Sementara itu, saham Wall Street jatuh selepas para pelabur melepaskan pelaburan berisiko kerana bimbang Rizab Persekutuan mungkin menaikkan kadar faedah lebih tinggi tahun ini untuk menjinakkan inflasi.

Mengenai bekalan, Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum, Rusia dan pengeluar bersekutu, yang dikenali sebagai OPEC+, bersetuju untuk melaksanakan satu lagi peningkatan sederhana bulanan dalam pengeluaran minyak.

Mengabaikan seruan daripada negara Barat untuk meningkatkan pengeluaran lebih banyak, OPEC+ bersetuju untuk menambah pengeluaran Jun sebanyak 432,000 tong sehari, selaras dengan rancangannya untuk melepaskan sekatan yang dibuat apabila wabak itu menjejaskan permintaan.

Cadangan sekatan EU, yang memerlukan sokongan sebulat suara daripada 27 negara dalam blok itu, melibatkan pemberhentian import produk ditapis Rusia secara berperingkat menjelang akhir 2022 dan larangan ke atas semua perkhidmatan perkapalan dan insurans untuk mengangkut minyak Rusia.

Panel Senat AS mengemukakan rang undang-undang yang boleh mendedahkan OPEC+ kepada tindakan undang-undang kerana pakatan sulit meningkatkan harga minyak.

Kongres telah gagal meluluskan versi undang-undang selama lebih dua dekad, tetapi penggubal undang-undang bimbang tentang kenaikan inflasi dan harga petrol yang tinggi. – Reuters (https://www.reuters.com/business/oil-falls-demand-concerns-weigh-against-tight-supply-2022-05-06/)