Loji Penerbangan Irkutsk telah mengeluarkan hampir 7,000 pesawat dan menghasilkan keluarga MC-21 pesawat. Foto: Irkut.com

NEW YORK – Amerika Syarikat pada Khamis menambah 71 entiti Rusia dan Belarus ke dalam senarai hitam perdagangannya termasuk beberapa kilang pesawat dan institut pembinaan kapal dan penyelidikan dalam usaha terbaharunya untuk melucutkan tentera Rusia daripada teknologi AS dan lain-lain.

Sekatan eksport adalah antara sekatan baharu yang dikenakan Washington pada Khamis sebagai tindak balas kepada perang Rusia di Ukraine, termasuk larangan ke atas oligarki Rusia dan ahli elit negara itu.

Mereka termasuk 70 syarikat Rusia dan entiti lain seperti beberapa unit Akademi Sains Rusia, termasuk A.A. Kharkevich Institute for Information Transmission Problems dan V.A. Trapeznikov Institute of Control Sciences dan satu entiti Belarus.

Syarikat yang ditambah termasuk beberapa kilang pesawat dan Voronezh Joint Stock Aircraft Company, salah satu kilang terbesar Rusia untuk pesawat penumpang dan kargo, menurut beberapa laporan penyelidikan.

Turut ditambah ialah Loji Penerbangan Irkutsk, yang telah mengeluarkan hampir 7,000 pesawat daripada lebih 20 jenis sejak 1934 dan mengeluarkan keluarga pesawat MC-21.

Secara keseluruhan, Jabatan Perdagangan AS kini telah menambah 322 entiti ke dalam senarai hitam ekonominya susulan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine sejak Februari.

“AS dan rakan kongsi antarabangsa kami telah meletakkan sekatan yang kuat dan menyeluruh terhadap keupayaan Rusia untuk mendapatkan barangan dan teknologi yang diperlukan untuk mengekalkan pencerobohan ketenteraannya,” kata Setiausaha Bahagian Perdagangan bagi Industri dan Keselamatan Alan Estevez.

Daripada 71, 66 yang dikenal pasti sebagai pengguna akhir tentera. Turut ditambah ialah Cawangan Kompleks Penerbangan Ilyushin, Institusi Pembinaan Kapal St Petersburg, dan Biro Penyelidikan Khas untuk Automasi Penyelidikan Marin Cawangan Timur Jauh Akademi Sains Rusia. – Reuters