Pesawat Saudia Airlines. Foto Arab News

MALDIVES – Presiden Sri Lanka Gotabaya Rajapaksa telah meninggalkan Maldives menaiki pesawat Saudia Airlines menuju Singapura, sumber memberitahu BBC.

Rajapaksa telah melarikan diri ke Maldives sehari sebelumnya di tengah-tengah bantahan besar-besaran terhadap krisis ekonomi Sri Lanka.

Tidak pasti sama ada Rajapaksa akan tinggal di Singapura atau beliau akan menggunakannya sebagai destinasi persinggahan.

Beliau sebelum ini berikrar untuk meletak jawatan pada hari Rabu tetapi gagal mengemukakan peletakan jawatan rasmi setakat ini.

Sebagai presiden, Rajapaksa menikmati imuniti daripada pendakwaan, dipercayai mahu melarikan diri ke luar negara sebelum melepaskan jawatan bagi mengelak kemungkinan ditangkap oleh pentadbiran baharu.

Pemangku Presiden, Ranil Wickremesinghe telah mengenakan perintah berkurung untuk hari kedua.

Kerajaannya mengarahkan perintah berkurung dari tengah hari hingga 5 petang Jumaat untuk mengekang protes.

Wickremesinghe dilantik sebagai pemangku presiden selepas Rajapaksa melarikan diri – tetapi keputusan itu mencetuskan bantahan lanjut yang menuntut beliau juga meletakkan jawatan.

Seorang maut dan 84 yang lain cedera selepas protes pada hari Rabu, yang berlaku di mercu tanda utama di sekitar ibu kota Colombo, termasuk pejabat perdana menteri.

Tunjuk perasaan besar sejak April berhubung krisis ekonomi negara meningkat minggu lalu, selepas penunjuk perasaan menceroboh istana presiden pada hari Sabtu dan membakar rumah persendirian perdana menteri.

Pada hari Rabu, polis melepaskan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan yang cuba memecah pintu pejabat perdana menteri di Colombo, sebelum akhirnya masuk.

Penunjuk perasaan kemudiannya menuju ke parlimen.

Menjelang Khamis, jurucakap penunjuk perasaan berkata mereka akan berundur dari bangunan rasmi itu.

Tiada penunjuk perasaan di Parlimen pada petang Khamis.

Ekonomi Sri Lanka merosot menyebabkan kos makanan, bahan api dan bekalan asas lain melonjak.

Ramai yang menyalahkan pentadbiran Rajapaksa kerana gagal menangani krisis dan turut melihat Wickremesinghe, yang menjadi perdana menteri pada Mei, sebagai sebahagian daripada masalah itu.

Tindakan presiden melarikan diri mengancam di Sri Lanka, yang memerlukan kerajaan berfungsi untuk membantu mengatasinya daripada kemusnahan kewangan. – BBC