Rina Harun bersama para pelajar cemerlang SPM yang menjadi penghuni Institusi Kanak-Kanak JKM.

KUALA LUMPUR – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat baru-baru ini meraikan kejayaan pelajar-pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang menjadi penghuni Institusi Kanak-Kanak di bawah Jabatan Kebajikan
Masyarakat (JKM)

Terdapat dua orang daripada 120 orang kanak-kanak institusi itu yang menduduki peperiksaan SPM telah berjaya mendapat keputusan 6A manakala 11 orang daripada mereka mendapatkan sekurang-kurangnya 1A daripada semua mata pelajaran yang diambil.

Berdasarkan rekod JKM juga, dalam tempoh 2018-2020, terdapat 37 orang kanak-kanak di institusi yang memperolehi kejayaan dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya 1A dan ke atas.

Menterinya, Datuk Seri Rina Mohd Harun berkata, kementerian itu melalui JKM sentiasa komited untuk memastikan kanak-kanak di institusi mendapat pendidikan dengan sewajarnya.

Ia selaras dengan Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC) di bawah Artikel 28, semua kanak-kanak berhak mendapat akses kepada pendidikan sehingga tahap tertinggi yang mungkin.

Justeru, kementerian menyediakan peluang pendidikan kepada kanak-kanak dengan bantuan Lembaga Pelawat di institusi tersebut termasuk dengan mengadakan kelas tambahan kepada mereka.

Kementerian juga komited untuk membantu anak-anak cemerlang ini dapat melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi dan menjejakkan kaki ke institut pengajian tinggi awam atau swasta yang terbaik dalam negara.

Menurut Rina, satu perbincangan telah diadakan antara kementerian itu bersama Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) untuk bekerjasama bagi membantu anak-anak JKM yang cemerlang dengan menyediakan peluang pendidikan dan pembiayaan biasiswa untuk menyambung pelajaran di Institusi-institusi Pendidikan di bawah seliaan MARA. – MalaysiaGazette