Vladimir Putin bertemu rakan sejawatannya dari Iran dan Turki di Tehran pada hari Selasa. foto Reuters

TEHRAN – Presiden Rusia Vladimir Putin bertemu pemimpin Turki dan Iran di sini pada hari Selasa.

Ia merupakan lawatan asing kedua sejak beliau melancarkan pencerobohan ke atas Ukraine pada Februari.

Menyahkan eksport bijirin Ukraine melalui Laut Hitam adalah agenda utamanya, Putin berkata, kemajuan itu telah dicapai.

Perang saudara di Syria turut dibincangkan, dengan Turki dan Rusia, sekali gus merekodkan sejarah kerana kedua-duanya menyokong pihak lawan.

Sidang kemuncak itu adalah peluang untuk Putin menunjukkan beliau masih mempunyai sekutu antarabangsa.

Bercakap selepas pertemuannya dengan Presiden Rusia, Pemimpin Tertinggi Iran Ayatollah Ali Khamenei berkata, Tehran dan Moscow harus mengukuhkan hubungan dan mencadangkan Barat harus dipersalahkan atas perang di Ukraine.

“Jika anda tidak mengambil inisiatif, pihak lain akan menyebabkan perang dengan inisiatifnya sendiri,” kata Khamenei kepada Putin.

Amerika Syarikat (AS) pula menyifatkan lawatan pemimpin Rusia ke Iran menunjukkan betapa Moscow menjadi terasing berikutan pencerobohannya ke atas Ukraine.

”Menceroboh jiran anda, sebuah negara merdeka yang berdaulat, anda cenderung kehilangan kawan anda.

Dan Rusia banyak kehilangan selepas menyerang Ukraine. Di Barat Moscow telah mencapai status negara pariah.

Tetapi Kremlin berminat untuk menunjukkan bahawa sekatan antarabangsa telah gagal untuk mengasingkan Rusia, negara terbesar di dunia, dan beberapa rakan-rakannya masih bertahan seperti Turki dan Iran.

Rusia akan menggunakan sidang kemuncak tiga penjuru di Syria untuk cuba menunjukkan ia mengekalkan sekutu yang kuat dan pengaruh geo-politik.

”Tetapi kami tidak bercakap BFF (kawan baik selamanya). Turki dan Iran juga merupakan saingan Rusia.

Turki dan Rusia berada di pihak yang bertentangan di Syria dan di Libya; mereka bersaing untuk mendapatkan pengaruh di Caucasus Selatan; Dron tempur Turki telah menyokong tentera Ukraine. Bagi Iran, ia bersaing dengan Rusia dalam pasaran tenaga global.

Benar, Rusia, Turki dan Iran mempunyai beberapa kepentingan bersama. Tetapi itu bukan jaminan persahabatan yang berpanjangan.

Di Tehran, Putin juga mengadakan pertemuan bersemuka pertamanya sejak permulaan perang dengan pemimpin negara Nato, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan.

Walaupun menjadi anggota penting pakatan tentera Barat, Turki telah menolak untuk menyertai sekatan antarabangsa terhadap Moscow, dengan kerajaan Erdogan berusaha untuk memainkan peranan sebagai orang tengah.

Baru-baru ini, Ankara telah cuba berunding untuk menamatkan sekatan bijirin di Laut Hitam, yang menghalang berjuta-juta tan bijirin yang sangat diperlukan daripada meninggalkan Ukraine dan dihantar ke negara-negara di seluruh dunia.

Kapal Laut Hitam Rusia dikatakan akan menghentikan sebarang penghantaran masuk atau keluar.

Pada hari Selasa, Putin berkata kemajuan telah dibuat dalam isu itu, dan berterima kasih kepada Erdogan kerana menjadi pengantara perbincangan antara Moscow dan Kyiv.

Kemudian Presiden Rusia itu memberitahu akan memudahkan eksport bijirin Ukraine, jika “semua sekatan yang berkaitan dengan penghantaran udara untuk eksport bijirin Rusia” ditarik balik. – BBC