Gambar hiasan. foto Reuters

TOKYO – Minyak jatuh pada hari Isnin, membalikkan keuntungan sebelumnya tetapi meneruskan penurunan berturut-turut berikutan kebimbangan jangkaan peningkatan dalam kadar faedah oleh Amerika Syarikat (AS) yang mungkin mengehadkan pertumbuhan permintaan bahan bakar.

AS adalah pengguna minyak terbesar dunia.

Niaga hadapan minyak mentah Brent untuk penyelesaian September turun AS$0.48 atau 0.5%, kepada AS$102.72 setong pada 0205 GMT, turun untuk hari keempat.

Sementara niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS untuk penghantaran September turun AS$0.65 atau 0.7%, kepada AS$94.05 setong, juga turun untuk hari keempat.

“Sentimen pasaran berkemungkinan kekal menurun di tengah-tengah kebimbangan kenaikan kadar faedah akan mengurangkan permintaan bahan api global dan penyambungan semula beberapa pengeluaran minyak mentah Libya akan mengurangkan kesesakan dalam bekalan global,” kata Kazuhiko Saito, Ketua Penganalisis di Fujitomi Securities Co Ltd.

Niaga hadapan minyak tidak menentu dalam beberapa minggu kebelakangan ini kerana peniaga bimbang kemungkinan kenaikan kadar faedah yang boleh mengehadkan aktiviti ekonomi. – Reuters