Tan Teik Cheng (tengah) menyampaikan sumbangan kepada empat hospital kerajaan di Pulau Pinang hari ini.

GEORGE TOWN – Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) memberikan sumbangan berjumlah RM48,000 kepada empat buah hospital di negeri ini bagi membantu menyediakan kemudahan perubatan yang lebih selesa di hospital kerajaan.

Empat buah hospital itu adalah Hospital Kepala Batas, Hospital Bukit Mertajam, Hospital Pulau Pinang dan Hospital Seberang Jaya.

Pengerusinya, Datuk Tan Teik Cheng berkata, sumbangan yang diberikan itu adalah baki lebihan kos operasi pelaksanaan program Pusat Pemberian Vaksin Industri (PPVIN) sektor pengangkutan oleh SPPP pada tahun lalu.

Menurutnya, pelaksanaan PPVIN itu melibatkan caj RM60 yang dikenakan kepada 5,434 penerima vaksin terdiri daripada petugas barisan hadapan di Pelabuhan Pulau Pinang.

“SPPP telah menjalankan tanggungjawab dengan baik dalam pelaksanaan program tersebut tanpa mengambil sebarang keuntungan. Malah, kita guna baki lebihan tersebut kini disumbangkan sebanyak RM12,000 bagi setiap hospital tersebut sebagai  inisiatif tanggungjawab sosial kami.

“Sektor kesihatan adalah sebahagian daripada sistem sosioekonomi malah kemajuan dalam penjagaan kesihatan secara langsung dapat meningkatkan taraf kehidupan masyarakat,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tambah beliau, pihaknya berharap sumbangan ini dapat memudahkan urusan harian dalam sektor kesihatan selain masyarakat dapat menikmati kemudahan kesihatan yang lebih baik dan kondusif di hospital berkenaan. – MalaysiaGazette