Megat Zulkarnain (dua dari kiri) menyampaikan bantuan persekolahan kepada pelajar di Melaka.

ASAHAN – Yayasan Bank Rakyat (YBR) memperuntukan bantuan persekolahan berjumlah RM100,000 untuk dimanfaatkan kepada murid dan pelajar sekitar Tangga Batu, Kota Melaka dan Asahan.

Menurut Pengerusinya, Datuk Wira Megat Zulkarnain Omardin, peruntukan itu bagi membantu sesi persekolahan yang telah memasuki fasa peralihan ke endemik.

Katanya, seramai 1,000 murid dan pelajar menerima bantuan itu dalam program bantuan persekolahan Yayasan Bank Rakyat.

“Replika cek bantuan persekolahan ini disampaikan kepada wakil masing-masing majlis penyerahan yang berasingan,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Turut hadir, Pengurus Besar YBR, Syaiful Rizal Abdul Ghani dan Pengurus Jabatan Komunikasi Korporat YBR, Mohamad Ghazali Zainal Abidin.

Kata Megat Zulkarnain, sumbangan itu diharapkan dapat membantu mereka terutama keluarga B40 bagi meringankan urusan kewangan dalam menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.

Pelajar dari keluarga B40 menerima bantuan kewangan untuk membeli peralatan persekolahan daripada Megat Zulkarnain (tengah)

Bantuan itu adalah dari segi pembelian set baju, kasut dan stoking atau beg sekolah mengikut kesesuaian masing-masing.

“YBR amat cakna dengan situasi masyarakat yang terkesan akibat gelombang Covid-19 yang melanda negara dan dunia sejak dua tahun kebelakangan ini.

“Juga kita melihat kepada keadaan ekonomi yang tidak menentu, bantuan persekolahan dalam bentuk wang tunai sebanyak RM100 ini sedikit sebanyak membantu ibu bapa atau penjaga menanggung sesi persekolahan anak.

“Bantuan yang disalurkan kepada mereka yang layak ini diharapkan dapat memberi suntikan semangat kepada anak-anak untuk terus menuntut ilmu serta sebagai tanda ikhlas YBR dalam membantu mereka yang memerlukan dalam meneruskan kehidupan,” katanya.

Beliau memaklumkan, sehingga kini, seramai 60,558 murid dan pelajar telah menerima manfaat melalui bantuan persekolahan YBR dengan jumlah peruntukan RM6.72 juta sejak tahun 2018.

Bagi tahun ini, katanya, sejumlah RM3 juta diperuntukan dalam program bantuan persekolahan. – MalaysiaGazette