Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Shahrul Nasrun Kamarudin beraah mesra bersama orang ramai yang hadir pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidil Fitri di Dewan Dato Ahmad Razali Ampang, Selangor. Foto MUHD NA'IM, 30 MEI 2022.

KUALA LUMPUR – Parti Bangsa Malaysia (PBM) disifatkan tidak layak untuk menjadi parti komponen di dalam Barisan Nasional (BN).

Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Shahrul Nasrun Kamarudin berkata, pucuk pimpinan BN perlu mengambilkira tahap kesetiaan dan setiakawan bakal Presiden PBM, Datuk Zuraida Kamaruddin yang kerap melompat parti.

“Saya nak bertanya kepada Datuk Zuraida, sudi ke nak bersama dengan parti yang Datuk sudah cemuh dan hina sewaktu dalam PKR dan Bersatu dahulu? Sekarang bila sudah dalam PBM nak bersama dengan BN pula.

“Parti yang mana satu ni sebenarnya yang YB nak? Tak penat ke asyik melompat-lompat  parti mencari dahan nak bergayut? Jangan lupa YB dahulu dipilih oleh rakyat Ampang untuk menjadi wakil rakyat dan bukan wakil katak,” soal Shahrul Nasrun dalam satu kenyataan hari ini.

Nasihat Shahrul Nasrun, BN perlu berhati-hati dengan gerakan Ahli Parlimen Ampang itu yang telah memberi janji palsu kepada rakyat di Ampang menerusi janji-janji manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam PRU-14 dahulu.

“Apa yang Zuraida lakukan? Jangan sesekali menuding jari pada PH hanya kerana Zuraida sudah khianat.

“Zuraida juga merupakan pemimpin PKR ketika itu yang menggubal  “Manifesto Scam” tersebut dan beliau juga bukan hanya khianat kepada PH tetapi mandat rakyat sebenarnya,” katanya.

Justeru tegas Shahrul Nasrun, Zuraida dan PBM tidak layak untuk dipertimbangkan sebagai anggota komponen BN.

Pada masa yang sama beliau menyarankan Zuraida menyertai pakatan baharu yang sedang dirangka oleh DAP, PKR dan Amanah dibawah konsep “khemah besar”.

“Kenapa hendak bersama dengan BN? Kenapa tidak bersama “khemah besar”? Adakah kerana Zuraida sudah melihat bagaimana kepercayaan rakyat sudah kembali kepada BN di PRN Melaka dan Johor, kemudian barulah terhegeh-hegeh hendak bersama BN,” ujarnya.

Sambil mengucapkan terima kasih kepada Zuraida kerana ingin menjadi komponen BN, Shahrul Nasrun mengingatkan BN khususnya UMNO sudah serik dengan pengkhianatan wakil-wakil rakyat seperti Zuraida selepas PRU-14 lalu.

“Minta maaf, kami sudah serik untuk bersama dengan pengkhianat rakyat seperti Zuraida, cukuplah kami bersama dalam keluarga BN ini dan lakukan yang terbaik buat rakyat Malaysia, terima kasih PBM, maaf kami sudah ada keluarga sendiri,” kata Shahrul Nasrun.

Julai lalu, PBM telah menghantar surat permohonan untuk menjadi salah satu parti komponen BN tetapi sehingga kini belum menerima sebarang maklum balas daripada pucuk pimpinan BN secara rasmi. – MalaysiaGazette