Sumber: Twitter

NEW YORK – Presiden AS Joe Biden akan membatalkan sehingga AS$10,000 (£8,474) dalam pinjaman Persekutuan pelajar untuk berjuta-juta rakyat Amerika yang berpendapatan kurang daripada AS$125,000 setiap tahun.

Biden juga akan membatalkan hutang AS$20,000 untuk pelajar di Pell Grants, yang terpakai kepada mereka yang paling memerlukan kewangan.

“Orang ramai akhirnya boleh merangkak keluar dari bawah ‘gunung’ hutang itu,” katanya.

Dianggarkan 43 juta rakyat Amerika berhutang sebanyak AS$1.6 trilion bagi pinjaman Persekutuan pelajar.

Hampir satu perlima berhutang kurang daripada AS$10,000.

Penangguhan sementara pinjaman pelajaryang mula dilaksanakan pada Mac 2020, juga akan dilanjutkan sehingga 31 Disember tahun ini.

Bercakap dari White House, Biden berkata, pembatalan itu akan memberi lebih banyak “ruang bernafas” kepada keluarga pekerja dan kelas menengah.

“Bebanan amat berat sehinggakan jika tamat pengajian anda mungkin tidak mempunyai akses kepada kehidupan kelas pertengahan yang pernah sepatutnya bagi pemegang ijazah,” katanya.

Kira-kira satu pertiga daripada peminjam mempunyai hutang pelajar tetapi tiada ijazah, kata Biden.

Pengumuman itu menyusuli lebih setahun perdebatan dalaman White House susulan tekanan yang semakin meningkat daripada Demokrat.

Pemimpin Majoriti Senat Demokrat, Chuck Schumer dari New York dan Senator Elizabeth Warren dari Massachusetts, adalah antara mereka yang telah mendorong Biden menggunakan kuasa eksekutifnya untuk menghapuskan hutang peminjam. – BBC