Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Tiada lagi penjualan aset kerajaan untuk membayar balik hutang yang dikaitkan dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) selepas perubahan dalam Kerajaan Persekutuan pada 2018.

Perkara itu dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Seri Asri Hamidon kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) semasa prosiding pada 27 Julai lalu.

Menurut beliau, pembayaran balik amaun prinsipal dan kupon entiti yang kini tidak berfungsi adalah telus.

“Semua ini kini dalam keadaan terbuka, atau dalam Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan,” menurut laporan PAC berhubung tindakan yang diambil oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan Kementerian Kewangan selepas bank pusat itu membeli tanah seluas 55.79 ekar (22.58 hektar) bernilai RM2.066 bilion atau RM823 kaki persegi.

Tanah itu bersebelahan kompleks Sasana Kijang di sini akan dibangunkan Universiti Kewangan Islam Global dan Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa bagi Kewangan Islam (Isra) bakal dipindahkan ke kawasan yang dikenali sebagai Lot 41.

Laporan PAC pada Disember 2021 mengesahkan tanah itu dijual untuk memudahkan penyelesaian hutang 1MDB.

Menurut laporan terbaharu PAC, BNM telah mengukuhkan dasar perolehannya, antara lain meluaskan skop usaha wajaran dan pentadbiran dalaman.

Di samping itu, BNM juga akan memantau penguatkuasaan Seksyen 20 berhubung pendedahan kepentingan di bawah Akta Bank Negara Malaysia 2009, dan menyatakan semua transaksi penting pihak berkaitan dengan Kerajaan, termasuk urus niaga tanah, secara berasingan dalam penyata kewangan tahunannya.

Bank pusat itu berkata, pada masa hadapan, ia juga akan mendapatkan penilaian daripada sekurang-kurangnya dua penilai, yang kemudiannya akan dibincangkan oleh beberapa jawatankuasa dan bukan hanya seorang.

Menurut PAC, Kabinet pada 11 Mac lalu bersetuju menukar status tanah itu bagi membolehkan pembangunan bangunan komersial bercampur dengan nisbah plot 1:6, selaras dengan harga tanah.

Premium tanah untuk menukar status tanah adalah “minimum” RM10,000, kata jawatankuasa itu.

“Berdasarkan keputusan Kabinet yang disampaikan oleh Kementerian Kewangan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), DBKL akan menyelaraskan pengezonan Lot 41 dengan Rancangan Tempatan Kuala Lumpur 2040 yang dijangka diwartakan pada suku keempat 2022.

“Selepas penukaran status tanah selesai, pecah bahagi tanah akan dilakukan,” kata jawatankuasa itu sambil menambah proses itu dijangka bermula awal tahun depan.

Menurut PAC, Lembaga BNM telah bersetuju supaya kampus bandar di Lot 41 dibangunkan menjadi hab pendidikan perkhidmatan kewangan, manakala petak selebihnya akan digunakan sebagai tanah rizab, selepas mengambil kira perkembangan terkini sektor kewangan. dan landskap sektor pendidikan pasca Covid-19.

Sementara itu, Isra dan Pusat Pendidikan Antarabangsa dalam Kewangan Islam (Inceif) telah mula beroperasi pada separuh kedua 2022, manakala Universiti Antarabangsa Malaya-Wales (IUMW) akan terus beroperasi di kampus itu bagi meningkatkan pembangunan kewangan. ekosistem hab pendidikan perkhidmatan, kata PAC.

“Pajakan jangka panjang antara BNM dan IUMW telah ditandatangani pada 28 Julai 2021,” katanya. – MalaysiaGazette