S.A. Vigneswaran

SUNGAI SIPUT – MIC telah memuktamadkan senarai calon yang akan mewakili parti itu untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU).

Presidennya Tan Sri S A Vigneswaran berkata, senarai calon itu sudah melepasi tapisan di peringkat MIC dan keputusannya akan ditentukan oleh kepimpinan Barisan Nasional (BN).

“Kesemua calon ini telah lulus di peringkat MIC dan mudah-mudahan diterima oleh kepimpinan BN. Ia akan diumumkan oleh Pengerusi BN,” katanya pada sidang media Majlis Sambutan Deepavali Peringkat Negeri Perak yang turut dihadiri Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad di sini hari ini.

Ditanya sama ada terdapat kerusi tambahan bagi parti itu, beliau berkata permintaan berhubung penambahan kerusi telah dikemukakan dan hanya akan diumumkan oleh Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata, kerusi tambahan itu antaranya melibatkan pertukaran kerusi antara parti komponen selain kerusi ditandingi Gerakan sewaktu masih dalam BN sebelum ini, namun ia perlu diberi ruang bagi kepimpinan BN membuat keputusan akhir.

“Kami minta kerusi yang kami boleh menang untuk BN dan tidak membazir duit. Kami hendak memastikan kerusi tradisi yang juga bakal memberi kemenangan apabila bertanding,” katanya.

Pada 10 Okt lepas, MIC mengumumkan akan menampilkan 70 peratus muka baharu pada PRU15 namun tanpa mendedahkan nama calon, Vigneswaran dilaporkan berkata pemimpin yang memegang jawatan dalam parti kaum India itu akan diberi keutamaan pada PRU15. – BERNAMA