Mohd Ridhwan Mohd Ali

MELAKA – Bakal calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Hang Tuah Jaya, Datuk Mohd Ridhwan Mohd Ali yakin dengan kemampuannya memenangi hati pengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) tanpa perlu menumpang populariti bapanya Tun Mohd Ali Mohd Rustam.

Sebaliknya Ketua UMNO Bahagian Hang Tuah Jaya itu berkata, sejak memimpin bahagian itu empat tahun lalu, beliau dan jentera sudah melakukan gerak kerja mendekati rakyat atas kapasiti dirinya sendiri tanpa perlu menumpang nama bapanya yang merupakan bekas Ketua Menteri Melaka.

“Untuk bergerak membawa mandat rakyat ini, bukan terletak pada individu semata-mata sebaliknya adalah kerja berpasukan malah saya sendiri tidak percaya seseorang itu boleh buat semua perkara.

“Namun saya percaya, pencapaian yang dibuat kepimpinan lalu akan akan menjadi bukti sekali gus memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) untuk menang,” katanya yang merupakan anak sulung kepada Yang di-Pertua Negeri Melaka.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Barisan Nasional (BN) Parlimen Hang Tuah Jaya di Bukit Katil di sini hari ini.

Ditanya adakah beliau menjangkakan pencalonannya yang diumumkan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi malam tadi, Mohd Ridhwan mengakui terkejut dengan pengumuman itu.

“Saya hanya dimaklumkan sebagai bakal calon lewat petang semalam, satu jam sebelum pengumuman dan memang terkejut bila dapat panggilan untuk jumpa presiden parti.

“Dari situ biasanya kita dah aware (agak) siapa yang dapat panggilan mesti ada sesuatu yang penting dan bila dipanggil berjumpa Setiausaha Agung (UMNO) ketika itulah saya sudah dimaklumkan (sebagai bakal calon) secara lisan,” katanya.

Mengulas mengenai keyakinannya untuk memenangi kerusi yang pernah menyaksikan Mohd Ali tewas kepada pembangkang selama dua penggal berturut-turut pada PRU13 dan PRU14, beliau berkata, perkara itu adalah lumrah dalam politik.

“Melihat kepada sejarah Pakatan Harapan (PH) telah menewaskan nama besar dalam UMNO (Mohd Ali) di kerusi ini tentunya BN juga melihat kawasan ini sukar untuk menang.

“Jadi saya perlu ketepikan perasaan itu sebaliknya kalau parti hendak ke depan dan pertahankan suara rakyat kita perlu yakin dengan keupayaan diri dan jentera parti,” katanya.

Parlimen Hang Tuah Jaya yang sebelum ini pernah menjadi kubu kuat BN berjaya dirampas calon PKR, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin sejak dua penggal lalu.

Beliau turut menewaskan Mohd Ali ketika tsunami politik pada PRU-14 lalu yang menyaksikannya mendapat majoriti 8,640 undi.

Semalam Perikatan Nasional (PN) mengumumkan Mohd Azrudin Md Idris sebagai bakal calon kerusi berkenaan yang turut disahkan akan ditandingi Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Adam Adli Abd Halim. – MalaysiaGazette.