Secretary-General of DAP, Anthony Loke Siew Fook at a special news conference at the Headquarters of DAP, Kuala Lumpur. PIX: HAZROL ZAINAL / MalaysiaGazette / 14 APRIL 2022
Anthony Loke Siew Fook

KUALA LUMPUR – DAP menyeru semua pihak untuk kekal bertenang dan sabar menunggu keputusan muktamad daripada Yang di-Pertuan Agong berhubung pembentukan Kerajaan Persekutuan yang baharu.

Setiausaha Agungnya, Anthony Loke berkata, proses tersebut masih berjalan.

Jelas beliau, proses yang sedang berjalan ini adalah sesuatu baharu untuk negara ini walaupun ia adalah biasa yang perlu dilalui dalam sistem Demokrasi Berparlimen ala Westminster dalam keadaan tidak ada satu parti atau gabungan memenangi kerusi majoriti di Dewan Rakyat.

”DAP akan sentiasa menjunjung prinsip-prinsip Rukun Negara dan mempertahankan Keluhuran Perlembagaan Malaysia dan DAP juga menyeru semua pihak dan mengarahkan semua anggota DAP supaya sentiasa menjaga keharmonian dan ketenteraman awam sepanjang masa,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Tambah beliau, keamanan dan kedamaian dalam kalangan masyarakat negara ini mesti dipelihara dalam meraikan proses demokrasi yang semakin subur di Malaysia. – MalaysiaGazette