KUALA LUMPUR – Hujan sangat lebat berterusan dijangka berlaku di negeri Kelantan, Terengganu, Pahang (Jerantut dan Kuantan) sehingga Rabu ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia berkata, hujan lebat berterusan pula diramal terjadi di negeri Perlis, Kedah (Langkawi, Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Padang Terap, Yan, Pendang, Sik dan Baling), Perak (Hulu Perak), Pahang (Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Maran, Pekan dan Rompin) dalam tempoh yang sama.

Manakala hujan berterusan dijangka berlaku di negeri Kedah (Kuala Muda, Kulim dan Bandar Baharu), Pulau Pinang., Perak (Kerian, Larut, Matang Dan Selama dan Kuala Kangsar), Pahang (Raub, Bentong, Temerloh dan Bera), Johor (Segamat, Kluang, Mersing, Kulai, Kota Tinggi dan Johor Bahru), juga sehingga Rabu ini.

Menurutnya, amaran hujan berterusan (Bahaya) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

Sementara itu, amaran hujan berterusan (Buruk) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 mm dalam tempoh enam jam.

Amaran hujan berterusan (Waspada) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan/ribut petir sedang/dijangka berlaku melebihi 6 jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan. – MalaysiaGazette