Hannah Yeoh

KUALA LUMPUR – Kutipan emas pada Sukan Olimpik 2024 di Paris, Perancis adalah satu kemestian kepada negara.

Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh berkata, hasrat itu adalah agenda bagi negara yang akan memasuki tahun 2023 bermula esok.

Melalui kutipan emas di Sukan Olimpik akan memberikan inspirasi kepada generasi baharu untuk memartabatkan semua sukan di semua peringkat.

“Pingat emas pertama kami dan percubaan kami untuk menang akan melahirkan wira negara yang baharu, memberi inspirasi kepada generasi juara, memartabatkan semua sukan di semua peringkat, kami akan menyimpan impian yang lebih besar dalam setiap bidang kehidupan dan industri dan kami akan percaya pada diri kami semula.

“‘Road to Gold bukan hanya tentang membawa pulang pingat dari Paris 2024.

“Ia adalah mengenai mencipta templat untuk cara kami melabur dalam atlet kami, cara kami membuat setiap pertandingan dikira, bagaimana kami boleh memupuk ekosistem sukan secara mampan, bagaimana kami kumpulkan data untuk pengakap akar umbi, cara kami boleh membantu atlet kami membina pangkalan peminat, dan cara meningkatkan ukuran pembangunan dan kejayaan sukan kami,” katanya.

Beliau yang hampir sebulan menjawat jawatan sebagai menteri yang menguruskan hal ehwal sukan dan belia berkata, dalam pertemuan dengan atlet, beliau dapat melihat ‘kehangatan semangat’ dalam diri mereka tanpa mengira sukan.

Menurutnya, Malaysia mempunyai percikan api dalam diri atlet yang perlu dinyalakan.

“Negara kita mendambakan zaman keemasan, sekali lagi. Untuk kita mencapai matlamat ini, kita mesti percaya ia adalah sesuatu yang kita sebagai sebuah negara boleh, bahawa Malaysia boleh bangkit ke persada dunia dan memegang milik kita sendiri. ‘Malaysia Boleh.’

“Memandangkan kita memasuki tahun 2023, menjadi jelas kepada saya bahawa emas dalam Sukan Olimpik 2024 adalah satu kemestian bagi Malaysia,” tegas beliau.

Tambah Hannah, selepas bertemu dengan pelbagai pihak berkepentingan terbukti sukan bukanlah pertunjukan satu orang.

Ia memerlukan kerjasama semua pihak bukan sahaja atlet tetapi jurulatih, pengurus, persatuan sukan, dasar dan perundangan, korporat, keluarga, sekolah, komuniti dan media.

Kerjasama itu, katanya, boleh menghasilkan atlet atau pasukan bertaraf dunia.- MalaysiaGazette