Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hador sambutan rumah terbuka Tahun Baharu Cina anjuran Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow di Spice Arena hari ini.

BAYAN LEPAS – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas fahaman setengah pihak yang menggunakan istilah ‘sedekah’ sebagai sesuatu pemberian bagi meraih undi dalam pilihan raya.

Sebaliknya, beliau menyifatkan tindakan itu sebagai satu perbuatan berbentuk rasuah kepada pengundi.

“Macam sebelum ini dalam ucapan saya sebut komisen okey, corruption (rasuah) no. Sekarang ada pulak sedekah okey.

“Sedekah sebagai amal jariah okey tetapi sedekah untuk mendapat undi pilihan raya itu corruption (rasuah).

Anwar Ibrahim.

“Ini fahaman yang boleh merugikan negara dan masyarakat,” katanya ketika berucap pada sambutan rumah terbuka Tahun Baharu Cina anjuran Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow di Spice Arena hari ini.

Media sebelum ini melaporkan, Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang menyifatkan pemberian wang tunai sewaktu kempen pilihan raya oleh individu bukan calon tidak menyalahi peraturan kerana ia hanya sedekah kepada pengundi oleh orang awam.

Pemberian terbabit dikatakan hak orang awam yang ingin memberikan sumbangan.

Beliau dilaporkan berkata, undang-undang juga telah menetapkan bahawa setiap calon dan wakil calon tidak boleh memberi wang ketika berkempen. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. NO ANWAR NO DAPIG…..MINYAK TURUN PTPTN HAPUS TOL HAPUS KERETA MURAH PENDIDIKAN PERCUMA …KERJASAMA DAN MENGANGKAT PEMIMPIN2 RASUAH itu dipanggil MUNAFIK MADANI

  2. Siapa yang pengundi pangkah undi adalah rahsia peribadi pengundi tanpa bukti mahupun saksi maka pemberi sedekah takkan tahu kecuali andaian buat tuduhan liar jer.

Comments are closed.