P. Ramasamy.

KUALA LUMPUR – MIC disarankan untuk menjadi pembangkang seterusnya memperjuangkan isu membabitkan masyarakat India.

Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang, P. Ramasamy berkata,
walaupun MIC tidak mempunyai kekuatan kerana tidak banyak memenangi kerusi dalam pilihan raya namun ia boleh menangani pelbagai isu masyarakat India.

“Mungkin ia boleh mengikut contoh MCA dalam bertindak sebagai semak dan imbang. MIC tidak perlu terlalu bercita-cita tinggi seperti Gerakan tetapi sekurang-kurangnya cuba menyayangi masyarakat India yang telah ditinggalkannya bertahun-tahun lalu.

“Di bawah keadaan politik yang baru dan berubah, MIC mempunyai peluang keemasan untuk menamatkan politik tunduk,” kata Ramasamy lagi.

Menurut beliau, MIC akan mati secara semula jadi jika tidak ada apa-apa yang dilakukan oleh parti itu.

MIC yang pernah digelar sebagai wakil tunggal kaum India ketika ini tidak mempunyai sebarang hala tuju politik.

Untuk semua maksud dan tujuan parti itu tidak lagi menjadi wakil tunggal masyarakat India.

Parti itu, katanya, tidak mempunyai pendirian yang jelas sama ada mahu menyokong kerajaan atau gabungan Perikatan Nasional.

“Sayang sekali MIC yang ditubuhkan ekoran nasionalisme pan-India pada 1946 telah hilang relevannya dalam politik Malaysia. Kaum India yang menyokong parti itu pada dekad-dekad awal kini telah memeluk parti seperti DAP dan PKR.

“Malah satu kerusi Parlimen Tapah yang dimenanginya semasa PRU15 adalah kerana sokongan yang diberikan oleh orang Melayu dan masyarakat peribumi,” kata Ramasamy.

Ramasamy tidak pasti sama ada MIC boleh dihidupkan semula ke zaman kegemilangannya dahulu.

Beliau mempersoalkan kedudukan MIC selepas parti itu kelihatan berdiam diri sedangkan parti lain seperti MCA dan Gerakan telah melakukan langkah masing-masing.

“Gerakan telah mengeluarkan kenyataan bahawa ia mahu merampas semula Pulau Pinang daripada penguasaan DAP. Presidennya Dominic Lau mungkin berhalusinasi tetapi sekurang-kurangnya dia mempunyai visi.

“Tidak boleh dibatalkan, MCA telah menyatakan bahawa walaupun ia menyokong kerajaan perpaduan Datuk Seri Anwar Ibrahim, ia tetap akan menyediakan semak dan imbang. Jika MCA senyap, ia mungkin akan terlupa.

“Sekarang, di mana MIC? Ini adalah masa terbaik untuk parti itu memenuhi reputasinya sebagai may i come. Nampaknya tiada apa-apa yang akan datang daripada parti atau presidennya, SA Vickneswaran,” kata Ramasamy. – MalaysiaGazette