Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Fadillah Yusof beramah mesra dengan ketua-ketua jabatan dan pegawai kanan kementerian selepas Majlis Amanat Tahun Baharu 2023 bersama warga kementerian Perladagangan dan Komoditi di Putrajaya. Foto MUHD NA’IM, 26 JANUARI 2023.

PUTRAJAYA – Kementerian Perladangan dan Komoditi (KPK) menetapkan petunjuk prestasi utama (KPI) bagi 100 hari untuk memperkukuh nilai eksport sektor agrikomoditi dengan sasaran RM35 bilion, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi berkata, perkara itu diputuskan susulan sesi pemukiman Jemaah Menteri baru-baru ini dengan semua kementerian diarah menyediakan KPI jangka pendek 100 hari, sederhana (dua tahun) dan panjang (lima tahun).

Aspek lain KPI tersebut adalah meningkatkan kesejahteraan hidup rakyat dalam sektor agrikomoditi dengan sasaran 55,000 tan jualan buah tanda segar (BTS) oleh pekebun kecil sawit menerusi Koperasi Penanam Sawit Mampan (KPSM).

“Sasaran lain adalah membangunkan 2,000 tenaga kerja mahir dalam sektor agrikomoditi serta memodenkan pengurusan sektor agrikomoditi dengan sasaran pengkomersialan enam projek penyelidikan dan pembangunan (R&D).

“Fokus utama KPI jangka pendek ini termasuk penguatkuasaan pelesenan tembakau dan produk berasaskannya dengan mendaftar serta melesenkan 15,000 premis secara dalam talian,” katanya dalam sidang media selepas menghadiri Majlis Amanat Tahun Baru KPK di sini, hari ini.

Mengulas selanjutnya, Fadillah berkata kementerian itu akan turut meningkatkan akses pasaran agrikomoditi tempatan ke peringkat antarabangsa, selain memperkasa penyampaian perkhidmatan sektor agrikomoditi berintensifkan teknologi digital dengan mencapai peratusan perkhidmatan dalam talian secara ‘end-to-end’ atau menyeluruh (E2E) kepada 98.5 peratus.

Beliau berkata, KPK juga telah merangka inisiatif Belanjawan 2023 untuk dilaksanakan bagi menyokong pencapaian terbabit. – BERNAMA