Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak rayuan oleh Low Thiam Hock juga dikenali sebagai “Repco Low” terhadap sabitan manipulasi Repco Holdings Bhd Saham (Repco) yang berlaku pada tahun 1997.

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dalam kenyataannya berkata, Mahkamah Tinggi bagaimanapun mengurangkan hukuman penjara daripada lima tahun kepada satu tahun dan mengekalkan denda RM5 juta yang dijatuhkan oleh Mahkamah Sesyen pada 2016.

Kesalahan itu di bawah seksyen 84(1) SIA membawa hukuman denda minimum RM1 juta dan penjara maksimum sehingga 10 tahun.

Susulan penghakiman itu, Mahkamah Tinggi seterusnya membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menunggu penyelesaian rayuan Low di Mahkamah Rayuan.

Ketika menolak rayuan hari ini, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Azhar Abdul Hamid menyatakan mahkamah bersetuju dengan pihak pendakwaan bahawa sabitan itu selamat.

Berikutan perbicaraan penuh selama hampir 17 tahun, Low telah disabitkan pada 2016 oleh Mahkamah Sesyen atas kesalahan di bawah seksyen 84(1) Akta Perusahaan Sekuriti 1983 (SIA).

Dia didakwa memanipulasi harga saham Repco dengan terlibat dalam tindakan untuk mencipta keadaan yang mengelirukan berkenaan harga saham Repco yang disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (kini dikenali sebagai Bursa Malaysia) pada 3 Disember 1997.

Selepas mencapai paras tertinggi sepanjang masa RM140.50 sesaham pada September 1997, harga saham Repco menjunam kepada RM2.98 tidak sampai setahun kemudian.

Saham itu digantung daripada dagangan di Bursa Malaysia pada Oktober 2000, dan dinyahsenarai tiga tahun kemudian. – MalaysiaGazette