KUALA LUMPUR – Hujan sangat lebat berterusan dijangka berlaku di Kuching, Serian dan Samarahan, Kuching hari ini.

Manakala hujan lebat berterusan diramal berlaku di Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Mukah dan Bintulu (Tatau dan Bintulu).

Hujan berterusan juga berlaku Telupid, Kinabatangan, Beluran dan Sandakan dan Kudat di Sabah.

Jabatan Meteorologi berkata, hujan berterusan pula dijangka berlaku Manjung, Kinta, Perak Tengah, Kampar, Bagan Datuk, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim, Perak; Terengganu; Pahang; Selangor; Kuala Lumpur; Putrajaya; Negeri Sembilan; Melaka; Johor pada hari Selasa, 28 Februari 2023 sehingga Rabu, 1 Mac 2023.

Amaran hujan berterusan (bahaya) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

Sementara amaran hujan berterusan (Buruk) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 mm dalam tempoh enam jam.

Amaran hujan berterusan (waspada) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan/ribut petir sedang/dijangka berlaku melebihi enam jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan. – MalaysiaGazette