Gambar hiasan

HARI Hidupan Liar Sedunia pada 3 Mac ialah hari kesedaran antarabangsa untuk meraikan dan melindungi haiwan dan tumbuhan liar di habitat semula jadi mereka dan diselaraskan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Setiap tahun, semakin ramai orang mengiktiraf peranan yang tidak ternilai yang dimainkan oleh haiwan liar, tumbuhan dan habitat dalam mengekalkan keseimbangan ekologi planet kita. Namun, perjuangan untuk pemuliharaan hidupan liar dan habitatnya masih belum berakhir.

Malaysia mempunyai biodiversiti yang kaya dengan flora dan fauna, dengan 22,500 spesies tumbuhan dan 422 spesies mamalia. Malangnya, kepelbagaian ini terancam akibat pemburuan berlebihan, kehilangan habitat, perubahan iklim dan pencemaran. Akibatnya, banyak spesies berada di ambang kepupusan, termasuk tapir Malaysia, badak sumbu Sumatera, dan harimau keruh Borneo, untuk menamakan beberapa.

Masalah utama yang memberi kesan kepada pemuliharaan hidupan liar ialah pencerobohan dan pemecahan tanah. Perkembangan pencerobohan tanah boleh merosakkan habitat haiwan liar dan mengganggu susunan semula jadi ekosistem mereka. Walaupun dengan kesedaran yang semakin meningkat tentang konflik manusia-hidupan liar, perlombongan permukaan dan penempatan haram di kawasan hutan simpan masih berleluasa.

Dengan pertambahan penduduk di Malaysia, kawasan yang menjadi habitat hidupan liar dan habitat cenderung menjadi sesak dan terabai. Ini boleh membawa kepada kehabisan sumber yang cepat dan tidak mampan, yang membawa kepada kehilangan atau eksploitasi hidupan liar dan ekosistemnya. Penduduk Malaysia terus meningkat dan sumbernya yang sudah tertekan diletakkan di bawah tekanan yang semakin meningkat.

Bagi memastikan usaha pemuliharaan hidupan liar di Malaysia disokong oleh rakyatnya, belia Malaysia boleh memainkan peranan penting. Belia Malaysia terdedah kepada isu-isu yang berkaitan dengan pemuliharaan hidupan liar setiap hari, namun sering kekurangan maklumat yang sesuai untuk dimaklumkan dan dididik mengenainya. Advokasi belia mempunyai kuasa untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan terdekat mereka dan seterusnya meningkatkan penglibatan dalam usaha itu.

Cabaran untuk menggalakkan advokasi belia dalam pemuliharaan ialah menghubungkan pendidikan alam sekitar dengan inisiatif pembangunan sosial dan ekonomi yang lebih luas di Malaysia. Ini memerlukan penciptaan naratif persuasif yang menekankan bagaimana persekitaran yang lebih sihat mempunyai manfaat ekonomi, sosial dan kesihatan secara langsung untuk negara. Melakukannya akan mewujudkan anjakan budaya di Malaysia yang akan membawa kepentingan pemuliharaan kepada ruang awam, menetapkannya sebagai item keutamaan dalam agenda sosial rakyat dan dalam keputusan dasar kerajaan.

Menggabungkan belia ke dalam naratif pemuliharaan adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mewujudkan prinsip pemuliharaan dalam kalangan belia. Ini boleh dilakukan dengan memperluaskan aktiviti pemuliharaan dan pendidikan sedia ada untuk memasukkan lebih banyak peluang sukarelawan tempatan dan antarabangsa; untuk membolehkan pelajar memperoleh pengalaman langsung, serta mengalami budaya dan gaya hidup yang berbeza dalam persekitaran yang berbeza.

Selain itu, lebih banyak pengiktirafan dan insentif harus diberikan kepada belia yang terlibat secara aktif dalam projek pemuliharaan Malaysia. Kita harus berusaha ke arah masyarakat yang menghargai penyokong belia untuk pemuliharaan dan perlindungan alam sekitar; mewujudkan budaya penghormatan, kepercayaan, dan penghormatan terhadap peranan yang dimainkan oleh golongan muda Malaysia dalam melindungi warisan semula jadi kita.

Beberapa cara belia boleh mengambil bahagian dalam pemuliharaan hidupan liar termasuk melibatkan diri dalam dialog bermakna dengan ahli politik dan pemimpin tempatan mereka, dan melibatkan diri dalam inisiatif penggubalan dasar untuk membentuk tindakan ke arah pemuliharaan hidupan liar. Belia Malaysia juga boleh memudahkan sumbangan sukarela yang menyokong pelbagai projek pemuliharaan, sama ada melalui sumbangan terus atau bantuan sukarelawan. Sumbangan ini bertindak sebagai sumber kewangan dan sumber manusia yang boleh diambil oleh inisiatif pemuliharaan.

Akhir sekali, untuk menyebarkan lagi kesedaran dan pendidikan, belia Malaysia harus menggunakan platform media sosial, terlibat dalam kempen alam sekitar, malah memulakan inisiatif mereka sendiri untuk membantu mendidik rakan sebaya mereka. Inisiatif ini akan memberi inspirasi dan motivasi kepada rakyat Malaysia, termasuk generasi muda, untuk terlibat dalam usaha yang amat diperlukan untuk memulihara hidupan liar di Malaysia.

Hidupan liar Malaysia bukan sahaja merupakan sumber yang tidak ternilai tetapi juga sebahagian daripada budaya dan warisannya. Sebagai salah satu negara yang paling biodiversiti di dunia, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi hidupan liar dan habitatnya yang berharga.

Sempena Hari Hidupan Liar Sedunia ini, marilah kita ingat bahawa pemuliharaan hidupan liar Malaysia boleh dicapai hanya melalui penglibatan semua rakyat Malaysia, muda dan tua. Hanya melalui komitmen kepada strategi yang mengutamakan pemuliharaan dan melibatkan belia negara, kita akan dapat melindungi biodiversiti Malaysia daripada ancaman besar yang dihadapinya, dan memastikan masa depan yang lebih baik untuk generasi akan datang di Malaysia dan di seluruh dunia.

Oleh: Mogesh Sababathy
Aktivis Belia Alam Sekitar
Pengasas Bersama Project Ocean Hope
Pelajar Ijazah Kedoktoran, Universiti Putra Malaysia (UPM)