Keadaan pesakit yang dijangkiti virus Marburg.

LILONGWE – Kementerian Kesihatan Malawi telah mengeluarkan amaran mengenai penyakit virus Marburg yang telah meragut lima nyawa di wilayah barat laut Kagera, di Tanzania.

Setiausaha Kesihatan, Charles Mwansambo, telah memberi amaran kepada rakyat Malawi supaya berhati-hati dan mengelakkan hubungan fizikal rapat dengan pesakit Marburg yang disyaki.

Kenyataan itu juga menggesa rakyat Malawi untuk mengelak daripada menyentuh cecair badan pesakit yang disyaki dengan tangan tanpa memakai sarung tangan dan alat pelindung diri yang sesuai semasa menjaga pesakit di rumah, dan mengamalkan mencuci tangan dengan sabun dan air.

Mwansambo telah memberi jaminan kepada rakyat Malawi bahawa kementeriannya “mempunyai kapasiti di semua pintu masuk untuk menyaring dan mengesan semua kes yang disyaki penyakit yang membimbangkan kesihatan awam, termasuk penyakit virus Marburg, dan menguruskannya mengikut garis panduan standard.”

Wabak virus Marburg berkemungkinan disebabkan oleh kejadian penghantaran zoonosis dari takungan, seperti kelawar.

Kenyataan itu selanjutnya berkata, kementerian itu, dengan kerjasama Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Afrika, akan terus memantau keadaan di Tanzania dan di rantau ini dan mengemas kini orang ramai dengan sewajarnya. – Agensi