Seorang anggota penyelamat melihat beg-beg yang diisi dengan mayat mangsa kebakaran di pusat pendatang asing Ciudad Juarez di Mexico. foto Twitter

MEXICO CITY – Sekurang-kurangnya 40 orang terbunuh dalam kebakaran di pusat memproses pendatang asing di tengah Mexico.

Kejadian itu berlaku ketika para pendatang sedang mengadakan protes pengusiran.

Kebanyakan mangsa dari Amerika Tengah dan Selatan yang hendak memasuki Amerika Syarikat (AS).

Kebakaran di kemudahan di Ciudad Juarez berlaku kira-kira jam 11 malam.

Bandar itu terletak di seberang sungai Rio Grande dari El Paso, Texas, telah menyaksikan kemasukan pendatang asing dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Mereka mahu menuju ke sempadan AS dengan menjangkakan ‘Title 42’ iaitu dasar era pandemik yang memberi kerajaan AS kuasa untuk mengusir pendatang dengan cepat yang cuba menyeberangi sempadannya telah ditamatkan.

Presiden Mexico Andrés Manuel López Obrador berkata. kebakaran tercetus selepas pendatang membakar tilam.

“Mereka yang mulakan (kebakaran) apabila tahu akan dihantar pulang.

“Mereka tidak menyangka tindakan tersebut akan menyebabkan tragedi yang dahsyat ini,” tambahnya.

Kejadian itu turut menyebabkan 29 orang mangsa cedera.

Kira-kira 68 orang lelaki dari Amerika Tengah dan Selatan berada di dalam pusat itu – yang dikendalikan oleh Institut Migrasi Kebangsaan (INM) Mexico – ketika kebakaran berlaku.

Pihak berkuasa Mexico berkata, mangsa yang maut dan cedera termasuk dari penduduk Guatemala, Honduras, Venezuela, El Salvador, Colombia dan Ecuador.

Seramai 28 warga Guatemala terbunuh dalam kebakaran itu, kata menteri luar negara Mario Bucaro kepada pemberita.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Antonio Guterres menggesa “penyiasatan menyeluruh” dilakukan.

Duta AS ke Mexico, Ken Salazar berkata, tragedi itu adalah “peringatan kepada kerajaan di rantau itu tentang kepentingan membetulkan sistem migrasi yang rosak dan risiko penghijrahan yang tidak teratur”.

Title 42, membolehkan pegawai sempadan AS menafikan kemasukan individu ke AS “untuk mencegah penyebaran penyakit berjangkit”, mula dilaksanakan pada permulaan wabak Covid-19.

Pentadbiran Joe Biden telah mengumumkan hasratnya untuk menamatkan penggunaan dasar era Trump, tetapi buat masa ini ia masih kekal.

Sejak pengumuman itu, bilangan pendatang di Ciudad Juárez yang menunggu kemungkinan penarikan sekatan telah meningkat.

Baru-baru ini beratus-ratus pendatang yang kecewa, kebanyakannya warga Venezuela, cuba melalui jambatan antarabangsa ke El Paso dari bandar Mexico.

Pegawai AS mengenakan sekatan fizikal mengatakan kumpulan itu telah menimbulkan “ancaman berpotensi untuk membuat kemasukan beramai-ramai”. – Agensi