GENEVA – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengeluarkan syor terhadap penggunaan pemanis bukan gula (NSS) untuk mengawal berat badan atau untuk mengurangkan risiko penyakit tidak berjangkit (NCD).

Garis panduan WHO adalah berdasarkan penemuan kajian sistematik terhadap bukti yang ada, yang menunjukkan penggunaan NSS tidak memberikan sebarang faedah jangka panjang dalam mengurangkan lemak badan pada orang dewasa atau kanak-kanak.

Keputusan semakan juga mencadangkan mungkin terdapat potensi kesan yang tidak diingini daripada penggunaan jangka panjang NSS, seperti peningkatan risiko diabetes tahap dua, penyakit kardiovaskular dan kematian pada orang dewasa.

“Menggantikan gula percuma dengan NSS tidak membantu mengawal berat badan dalam jangka panjang. Oleh itu, orang ramai perlu mempertimbangkan cara lain untuk mengurangkan pengambilan gula seperti mengambil makanan dengan gula semulajadi, seperti buah-buahan atau makanan dan minuman tanpa gula,” kata Francesco Branca, Pengarah WHO untuk pemakanan dan keselamatan makanan.

Tambahnya, NSS bukanlah faktor pemakanan yang penting dan tidak mempunyai nilai pemakanan.

Sehubungan itu, orang ramai harus mengurangkan kemanisan diet sama sekali, bermula pada awal kehidupan, untuk meningkatkan kesihatan mereka.

Syor ini terpakai kepada semua orang kecuali individu yang menghidap diabetes dan termasuk semua pemanis bukan berkhasiat sintetik dan semulajadi atau diubah suai yang tidak diklasifikasikan sebagai gula yang terdapat dalam makanan dan minuman perkilangan atau dijual sendiri untuk ditambah kepada makanan dan minuman.

NSS biasa termasuk acesulfame K, aspartam, advantame, siklamat, neotame, sakarin, sucralose, stevia dan derivatif stevia.

Namun syor ini tidak terpakai kepada produk penjagaan diri dan kebersihan yang mengandungi NSS, seperti ubat gigi, krim kulit dan ubat-ubatan, atau kepada gula rendah kalori dan gula alkohol (poliol), yang merupakan gula atau derivatif gula yang mengandungi kalori dan oleh itu tidak dianggap sebagai NSS .

Pengesyoran telah dinilai sebagai bersyarat berikutan proses WHO untuk membangunkan garis panduan kerana antara NSS dan hasil penyakit mungkin dikelirukan oleh ciri asas peserta kajian dan corak penggunaan NSS yang rumit, yang bermaksud bahawa keputusan dasar berdasarkan  pengesyoran ini mungkin memerlukan perbincangan substantif dalam konteks negara tertentu.

Garis panduan itu adalah sebahagian daripada set garis panduan sedia ada dan akan datang tentang diet sihat yang bertujuan untuk mewujudkan tabiat pemakanan sihat sepanjang hayat, meningkatkan kualiti pemakanan dan mengurangkan risiko NCD di seluruh dunia. – Agensi