Gegantung mula dipasang di beberapa laluan utama bagi merancakkan lagi sambutan Hari Wartawan Nasional (HAWANA) 2023 ketika tinjauan Bernama di sekitar Meru Raya hari ini. Sambutan yang berlangsung selama tiga hari itu dianjurkan oleh Kementerian Komunikasi dan Digital dengan Bernama menjadi agensi pelaksananya.

IPOH – Kira-kira 1,000 pengamal media khususnya wartawan termasuk dari beberapa negara ASEAN akan berkumpul di sini esok bagi menjayakan sambutan Hari Wartawan Nasional (HAWANA) 2023 bertujuan menghargai sumbangan serta jasa golongan berkenaan dalam pembangunan negara.

Bertemakan “Media Bebas, Tunjang Demokrasi”, pelbagai perancangan diatur untuk fraterniti dan pakar industri media bersempena dengan sambutan HAWANA 2023 yang berlangsung selama tiga hari bermula esok, manakala kemuncak perasmian oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Ahad di Hotel Casuarina Meru.

Sambutan HAWANA 2023 dianjurkan oleh Kementerian Komunikasi dan Digital dengan pelaksanaannya dikendalikan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama).

Bagi menyemarakkan HAWANA 2023, sambutan esok bermula dengan acara mencari harta karun disertai kira-kira 150 peserta daripada pelbagai agensi media yang akan memulakan perjalanan dari Wisma Bernama di Kuala Lumpur seawal 7 pagi selepas konvoi dilepaskan oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital Teo Nie Ching.

Konvoi “Media Hunt HAWANA” melibatkan lebih 30 kereta itu akan melalui antaranya Tanjung Malim, Gopeng dan Kuala Kangsar sebelum dijangka tiba di sini pada 3 petang, manakala acara penyampaian hadiah dijadualkan pada Ahad ini.

Selain itu, bagi mengukuhkan lagi persahabatan antara petugas media, satu kejohanan boling akan diadakan di Ipoh Bowl, Aeon Kinta City di sini, esok melibatkan dua kategori iaitu berpasukan dan pegawai kanan.

Kira-kira 100 pengamal media mewakili 18 pasukan akan bertanding di bawah kategori berpasukan dengan sembilan daripadanya ialah media dari Perak manakala empat lagi pemain akan berentap dalam kategori pegawai kanan.

Pada Ahad, satu forum media anjuran bersama Bernama dengan Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak (IPPTAR) akan diadakan dengan disertai kira-kira 150 peserta merangkumi wartawan, koresponden dan ahli akademik dari Singapura, Filipina, Vietnam, Indonesia, China, Jepun, Kuwait selain Malaysia.

Forum bertemakan “Masa Depan Media” itu akan dirasmikan Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, disusuli slot pertama bertajuk “Kelangsungan Media Tradisional Dalam Era Digital”.

Empat ahli panel dijemput bagi membicarakan perkara berkenaan iaitu Ketua Pengarang The Jakarta Post M Taufiqurrahman, Penasihat Kanan Persatuan Pengiklan Malaysia Mohammad Kadri Taib, Ketua Pegawai Operasi Rev Media Group yang juga Pegawai Operasi dan Transformasi Teknologi di Pejabat GMD Media Prima Nicholas Sagau serta Ketua Pegawai Eksekutif Mindshare Group S. Sheila.

Slot kedua yang membincangkan tajuk “Kewartawanan Dalam Dunia Digital” pula membariskan tiga ahli panel iaitu Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia (RTM) Suhaimi Sulaiman, Pengurus Negara AFP bagi Malaysia, Indonesia dan Brunei Alric Manickam dan Strategis Jenama Brandzperts Andrew Ambrose.

Pada sebelah petang, tumpuan pastinya kepada ucapan perasmian Perdana Menteri selain beliau juga akan menyampaikan Anugerah HAWANA 2023 kepada seorang penerima sebelum menyampaikan bantuan Tabung Kasih@HAWANA kepada tiga penerima terdiri daripada wartawan veteran yang menghadapi masalah daripada aspek kesihatan dan kesukaran hidup.

Terdahulu, Sultan Perak Sultan Nazrin Shah telah memberi perkenan kepada tiga pengamal media di Perak membaca khutbah Jumaat bertemakan “Kewartawanan: Menyempurnakan Tugas Berlandaskan Nilai-Nilai Islam” di tiga masjid di negeri ini, hari ini.

Bagi memeriahkan sambutan HAWANA 2023, satu Karnival Mini diadakan dari 10 pagi hingga 6 petang di Mydin Mall Meru selama tiga hari bermula esok yang disertai 14 agensi kerajaan dan swasta iaitu Bernama, Jabatan Penerangan Malaysia, RTM, Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dan Tourism Perak.

Turut terlibat Media Sarawak, The Vibes.Com & Getaran.My, Cybersecurity Malaysia, Jabatan Perlindungan Data Peribadi, Institut Darul Ridzuan, Majlis Daerah Selama, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dan PerakFM.

Tarikh 29 Mei diwartakan sebagai Hari Wartawan Nasional dan ia dipilih sempena penerbitan edisi pertama akhbar Utusan Melayu pada 29 Mei 1939. – BERNAMA