Ramalan cuaca yang dikeluarkan oleh NWS.

LOS ANGELES – Gelombang haba melampau melanda sebahagian besar kawasan selatan Amerika Syarikat dan merebak ke kawasan lain pada minggu ini, dengan lebih 55 juta orang kini berada di bawah amaran haba.

Gelombang haba telah dialami di Texas, Oklahoma, New Mexico, antara bahagian selatan yang lain sepanjang minggu lalu, telah mencipta rekod baharu.

Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan (NWS) Amerika Syarikat berkata, San Angelo di barat Texas mencatatkan 114 darjah Fahrenheit dua kali pada bulan Jun, yang tertinggi pernah dicatatkan.

Pekan di sempadan Del Rio pula mencecah 115 darjah Fahrenheit buat kali pertama.

Bacaan 119 darjah Fahrenheit pada hari Jumaat di kawasan Big Bend di barat daya Texas adalah paras tertinggi sepanjang masa negeri itu iaitu 120 yang dicatatkan pada 1994, menurut ahli meteorologi NWS di Midland.

Gelombang haba terus membakar Texas, dan akan merebak dalam beberapa hari akan datang merentasi sebahagian besar Dataran selatan, Selatan Dalam, Lembah Mississippi Bawah dan Pantai Teluk, menurut NWS.

Lebih banyak kawasan Teluk akan mengalami panas terik yang berbahaya pada hari Selasa, berlarutan di beberapa tempat hingga minggu keempat Julai, menurut ramalan cuaca.

Amaran haba yang berlebihan di kebanyakan Texas, bahagian New Mexico dan Arizona dan di sepanjang Pantai Teluk Louisiana, Mississippi dan Alabama, manakala nasihat haba telah dikeluarkan menjangkau dari utara Florida ke selatan New Mexico.

Sementara itu, dengan pembinaan sistem tekanan tinggi di South California, gelombang haba pertama musim panas dijangka melanda wilayah barat akhir minggu ini hingga hujung minggu cuti, tertumpu di seluruh kawasan pedalaman.

Suhu tiga digit dijangka merentasi kawasan pedalaman paling panas di South California, menurut NWS.

Kajian telah menunjukkan bahawa perubahan iklim menjadikan gelombang haba lebih kerap dan lebih sengit, meningkatkan risiko penyakit dan kematian berkaitan haba, kemarau dan kebakaran hutan. – Agensi