Mun Chol Myong extradition money laundering Malaysia USA United States America fires short range missile missiles Mun Chol Myong The North Korean flag is at the at the North Korea Embassy in Kuala Lumpur. FILE PIX: SAFWAN MANSOR / MalaysiaGazette / 05 MARCH2017 sever diplomatic ties Malaysia North Korea extradition to the United States of America USA Bendera kebangsaan Korea Utara dilihat berkibar di Kedutaan Korea Utara, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 05 MAC 2017
Gambar hiasan

SEOUL – Korea Utara melepaskan dua peluru berpandu balistik ke laut di luar pantai timurnya lewat Isnin, kata tentera Korea Selatan.

Bedilan itu dilepaskan beberapa jam selepas kapal selam berkuasa nuklear Amerika Syarikat (AS) tiba di pangkalan tentera laut.

Ia merupakan pelancaran ketiga sejak minggu lalu, dilakukan pada jam 11.55 malam berhampiran Pyongyang.

Kementerian Pertahanan Jepun juga melaporkan pelancaran dua peluru berpandu balistik oleh Korea Utara, jatuh di luar zon ekonomi eksklusifnya.

Pelancaran itu dilakukan di tengah-tengah ketegangan yang memuncak di Semenanjung Korea ketika Korea Selatan dan Amerika Syarikat mengambil langkah untuk meningkatkan kesediaan ketenteraan terhadap program senjata Korea Utara dengan penempatan aset ketenteraan strategik AS.

Korea Utara telah bertindak balas dengan marah, mengatakan penempatan sedemikian boleh memenuhi kriteria untuk penggunaan senjata nuklearnya.

AS berkata, ia sedang berunding rapat dengan sekutunya mengenai pelancaran peluru berpandu Korea Utara, yang disifatkannya sebagai mengganggu kestabilan.

Dalam satu kenyataan pada hari Isnin, tentera AS menambah, pelancaran itu tidak menimbulkan ancaman segera kepada kakitangan dan wilayah atau kepada sekutu AS.

Terdahulu pada hari Isnin, sebuah kapal selam AS berkuasa nuklear memasuki pangkalan tentera laut di Jeju untuk memuatkan bekalan ketenteraan semasa dalam misi operasi yang tidak ditentukan, kata tentera laut Korea Selatan.

Pada hujung minggu, Korea Utara melancarkan peluru berpandu jelajah ke laut di luar pantai baratnya selepas melakukan ujian peluru berpandu balistik selepas kapal selam AS dengan senjata nuklear tiba di pelabuhan Korea Selatan buat kali pertama sejak 1980-an. – Agensi