Bendera Korea Utara di Kedutaan Korea Utara, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 20 MAC 2021.

SEOUL – Percubaan kedua Korea Utara untuk meletakkan satelit pengintip ke angkasa lepas gagal lagi selepas ia terbakar dan terhempas.

tiga bulan selepas pelancaran pertamanya terhempas ke dalam laut.

Percubaan pada pagi Khamis itu gagal semasa peringkat ketiga penerbangannya, kata media kerajaan.

Bagi pemimpin Korea Utara Kim Jong Un, satelit pengintip adalah hadiah yang diidam-idamkan, kerana ia membolehkan beliau memantau serangan masuk dan merancang sendiri dengan lebih tepat.

Malligyong-1 itu dilancarkan di atas roket pembawa jenis baharu, Chollima-1 di Tapak Pelancaran Satelit Sohae di kawasan Cholsan, di wilayah Phyongan Utara.

Agensi angkasa lepas Pyongyang berkata, ia akan mencuba lagi pada Oktober nanti.

Korea Selatan berkata, ia mengesan pelancaran roket itu pada sekitar 3.50 pagi waktu tempatan dan ia telah terbang melalui ruang udara antarabangsa di atas Laut Kuning antara tanah besar China dan Semenanjung Korea.

Pelancaran itu menyebabkan amaran kecemasan di wilayah Okinawa paling selatan Jepun beberapa minit kemudian, menggesa penduduk berlindung di dalam rumah.

Amaran telah ditarik balik selepas kira-kira 20 minit.

Mengutuk pelancaran itu, Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida berkata: “Tingkah laku seperti ini bertentangan dengan resolusi PBB dan kami sudah pun membantah dengan tegas.”

AS menggesa Korea Utara untuk mengelak daripada “aktiviti mengancam selanjutnya” dan menyeru Pyongyang untuk melibatkan diri dalam diplomasi yang serius.

Tetapi walaupun kegagalan hari Khamis akan mengecewakan Pyongyang, nampaknya mereka telah mencapai kemajuan.

Laporan berita di KCNA yang dikendalikan kerajaan menyifatkan kegagalan itu atas “kesilapan dalam sistem letupan kecemasan semasa penerbangan peringkat ketiga” dan berkata masalah itu “bukan isu besar”.

Nampaknya roket yang membawa satelit itu terbang lebih jauh daripada percubaan sebelumnya.

Pegawai di Pyongyang menyifatkan percubaan pada Mei lalu yang gagal sebagai “kegagalan teruk” mereka sambil berikrar untuk mencuba lagi.

Dan Jong-Un kemungkinan besar akan meneruskan, sehingga dia berjaya. – Agensi