Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul berucap pada Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2023 Parlimen Malaysia di Bangunan Parlimen, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 14 SEPTEMBER 2023.

KUALA LUMPUR – Ahli-ahli Parlimen disaran supaya bersiap sedia dengan menyediakan program dan idea-idea lebih jitu sebagai persediaan negara menjadi tuan rumah sidang kemuncak ASEAN pada 2025.

Yang DiPertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul berkata, beliau yakin Malaysia sudah siap siaga untuk memacu keberhasilan ASEAN agar kemajuan sosioekonomi warganya dapat dilonjakkan ke tahap yang lebih tinggi di lapangan serantau dan antarabangsa.

“Pada tahun 2025 Malaysia akan menjadi pengerusi kepada ASEAN. Jadi, kita mestilah bersedia dengan program-progran dan idea-idea lebih jitu.

“Sampai masa kita harus memperlihatkan leadership yang luar biasa dalam memimpin ASEAN ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia bersama-sama Ahli Dewan Negara dan Ahli Dewan Rakyat di bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Hadir sama pada majlis itu Timbalan Yang Di-Pertua Dewan Negara, Datuk Nur Jazlan Mohamed dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Isntitusi), Ramkarpal Singh.

Dalam pada itu, Johari menyeru golongan muda mendalami pengertian perpaduan agar keharmonian negara terus terbela.

Katanya, generasi muda sebagai perwaris negara perlu giat memainkan peranan yang aktif dalam menyuntik semangat perpaduan dan kenegaraan agar sentiasa segar dalam mencipta kejayaan negara.

Tambahnya, walaupun tanggungjawab menjaga keharmonian negara terletak di tangan semua pihak, namun, sebagai golongan yang bakal memimpin negara, orang muda harus dipersiapkan bagi menyumbang kepada pembangunan negara yang gemilang.

“Menyedari kepentingan anak muda sebagai pemegang obor pembangunan negara, saya, sebagai rakyat yang kasih kepada Malaysia telah bersama Parlimen Malaysia untuk mengambil inisiatif menganjurkan program-program pembangunan anak muda untuk melahirkan barisan kepimpinan muda yang berwibawa.

“Kementerian Belia dan Sukan juga telah menyerahkan Program Parlimen Belia kepada Parlimen Malaysia.

“Parlimen Belia akan dijadikan program inkubator untuk melahirkan barisan kepimpinan generasi muda yang berketerampilan.

“Prosesnya pengundian ahli-ahli perwakilan Parlimen Belia akan dirombak secara besar-besaran,” ujarnya. – MalaysiaGazette