Zambry Abdul Kadir

KUALA LUMPUR – Putrajaya menggesa masyarakat antarabangsa termasuk semua pertubuhan global untuk segera menyalurkan bantuan kemanusiaan ke Palestin.

Menurut Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, rejim Israel tidak berhak untuk menyekat mana-mana negara untuk menyalurkan bantuan terhadap Gaza dan perkara itu dianggap sebagai satu kekejaman.

“Tatkala pihak Barat dengan sepantas kilat mengambil tindakan dan dan membantu Kiev dalam mempertahankan diri dari pencerobohan Moscow, rakyat Palestin terus dipinggir tanpa sebarang pembelaan atau keadilan.

“Ini jelas menyimpang dengan prinsip kemanusiaan sejagat serta undang-undang antarabangsa. Kita juga bangga sewaktu satu dunia menghapuskan pemerintahan apartheid di Afrika Selatan.

“Kenapa pula dasar apartheid rejim Israel dibiarkan terus bermaharajalela dan melanggar norma-norma kemanusiaan,” katanya ketika menjawab sesi Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat, hari ini.

Zambry berkata demikan menjawab pertanyaan Tan Hong Pin (PH-Bakri) yang ingin tahun langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan Malaysia dalam membantu mangsa di Gaza, Palestin berikutan sekatan oleh Israel terhadap bekalan keperluan asas seperti elektrik, makanan, air dan gas.

Dalam pada itu, Malaysia akan terus membantu Palestin dan buat permulaan, rakyat Malaysia yang ingin menyumbang boleh menyalurkan dana kepada Akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin (AAKRP).

Ujarnya, sumbangan awal sebanyak RM1 juta daripada akaun itu akan disampaikan kepada Duta Besar Palestin ke Malaysia, Walid Abu Ali, hari ini. – MalaysiaGazette