Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat ketika hadir ke Perhimpunan Agung Persatuan Undang-Undang Asean Ke-14 dan Persidangan Undang-Undang Asean di Hotel Shangrila, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 19 OKTOBER 2023.

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memegang prinsip kedaulatan undang-undang yang membolehkan badan kehakiman berfungsi tanpa rasa takut dan pilih kasih.

Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat berkata, prinsip yang dipegang perdana menteri itu membolehkan eksekutif dan badan kehakiman menjalankan fungsi masing-masing.

“Sebagai ketua Badan Kehakiman Malaysia, saya boleh memberi jaminan bahawa Badan Kehakiman Malaysia, melalui prinsip Kedaulatan Undang-undang yang dianuti oleh kerjasama ASEAN, akan terus melaksanakan fungsinya tanpa rasa takut atau pilih kasih dan tanpa berat sebelah bagi mana-mana pihak tertentu.

“Perdana menteri sangat percaya dengan prinsip ‘kanonik’ ini dan sokongannya menunjukkan bagaimana eksekutif dan badan kehakiman boleh terus melaksanakan fungsi mereka secara bebas antara satu sama lain namun, pada masa yang sama, memberikan sokongan di mana diperlukan,” kata Tengku Maimun.

Beliau berkata demikian dalam ucapan alu-aluan sempena Perhimpunan Agung Persatuan Undang-Undang ASEAN (ALA) ke-14 dan Persidangan Undang-Undang ASEAN 2023 di sini hari ini yang dirasmikan oleh Anwar.

Turut hadir Ketua Hakim Singapura Sundaresh Menon selaku Presiden ALA, ketua-ketua hakim, peguam negara serta pengamal undang-undang dari negara ASEAN.

Katanya, Perhimpunan Agung ALA ke-14 mewakili satu peristiwa penting dalam perjalanan bersepadu ke arah merealisasikan Wawasan Komuniti ASEAN 2025.

Tengku Maimun berkata, ALA telah membuat kemajuan yang luar biasa dalam bidang undang-undang, memupuk rangkaian perundangan dan mengukuhkan kerjasama dalam kalangan negara anggota ASEAN.

“Apabila kita mula-mula menetapkan visi peguam dari sepuluh negara, masing-masing dengan keadaan sosio-ekonomi yang berbeza-beza dan tradisi undang-undang yang berbeza, bekerjasama secara harmoni tidak serta-merta jelas.

“Misi untuk menggalakkan penumpuan dalam undang-undang dan memajukan Kedaulatan Undang-undang nampaknya bercita-cita tinggi.

“Namun, kejayaan ALA, yang jelas hari ini, adalah bukti nyata kepada ikatan persahabatan dan usaha kolektif yang berkekalan di kalangan individu yang menjadikan visi ini menjadi kenyataan,” katanya.

Justeru kata beliau, adalah penting untuk menyedari walaupun rantau ASEAN dicirikan oleh sistem perundangan yang berbeza, namun prinsip pematuhan kepada Kedaulatan Undang-undang dan menggalakkan tadbir urus yang baik membentuk intipati landskap perundangan yang pelbagai.-MalaysiaGazette