Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan bergambar bersama rakan sekelas baginda sewaktu di Darjah 1 di SK Sultan Ahmad, pekan, di sini hari ini

PEKAN – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menyempurnakan majlis pemasyhuran Sekolah Kebangsaan (SK) Ahmad dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ahmad di sini, hari ini.

Bermula hari ini, SK Ahmad dimasyhurkan menjadi SK Sultan Ahmad, manakala SMK Ahmad kini dikenali sebagai SMK Sultan Ahmad.

Baginda bertitah, pemasyhuran nama baharu itu sebagai penghargaan kepada Sultan Pahang pertama, Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah Ibni Al-Marhum Bendahara Ali.

“Anak-anak sekolah sekarang cepat lupa sejarah sebab banyak sangat bahan dalam digital. Sekolah ini dibuka pada 1926, merupakan sebuah sekolah zaman Almarhum Sultan Ahmad yang pertama,” titah baginda dalam ucapan, di sini, hari ini.

Dalam ucapannya, baginda sempat berkongsi kenangan manis sewaktu belajar di SK Ahmad pada tahun 1965 bersama-sama rakan-rakan sekelasnya.

“Saya percaya SK Sultan Ahmad dan SMK Sultan Ahmad akan melahirkan lebih ramai pemimpin teknorkrat atau pemimpin politik tetapi janganlah sekali-kali lupa asal usul di SK Sultan Ahmad ini yang kita semua berada di sini,” titah baginda.

Sejurus majlis tersebut selesai, baginda mencemar duli meninjau sekitar kawasan sekolah dan melawat kelas lama baginda sewaktu Darjah 1.

“Disinilah kita akan melahirkan bakal pemimpin pada masa akan datang. Insya-Allah, pemasyhuran nama Sultan Ahmad akan membawa keberkatan, membawa prestasi yang baik dan menyerlah,” titah baginda. – MalaysiaGazette