Abdul Hadi Awang
Abdul Hadi Awang

KUALA LUMPUR – Pas berpegang kepada pendirian menentang langkah ke arah perubahan berjenama progresif atau liberal yang berkonsepkan sekularisme serta sesiapa yang bersekongkol dengannya.

Presidennya, Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata, fahaman itu nyata mencabar Islam dan konsep kepimpinannya, sama ada oleh satu parti seperti DAP dan sepertinya atau kerjasama gabungan seperti Pakatan Harapan (PH) dan komponennya walaupun berjenama Islam.

“Maka, Pas boleh bekerjasama dengan semua pihak dalam titik persamaan yang tidak mengheret Pas keluar dari prinsip beristiqamah, berakidah Islam, dan berkonsepkan Islam memimpin bukan dipimpin,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut beliau, Pas membatalkan kerjasama dengan parti-parti yang mengheretnya keluar dari sempadannya apabila nyata memusuhi Islam, menafikan kedaulatan dan kepimpinannya seperti sekularisme.

Abdul Hadi menegaskan, Pas juga menolak kerjasama dengan parti-parti yang cuba memesongkannya dari dasar dan hala tujunya dengan menggunakan istilah yang menarik dan bahasa yang menggoda seperti liberal, progresif dan madani.

“Pas boleh bekerjasama dengan semua pihak secara tahaluf atau taawun dalam sempadan prinsip dan rukun perjuangannya,” jelasnya.

Ahli Parlimen Marang itu menambah, Pas mempunyai pasukan ilmuwan yang memelihara hukum nas dan ijtihad secara jama‘i dalam Majlis Syura Ulama serta kepimpinan berbagai-bagai lapangan yang cukup dalam segala jurusan.

“Hal ini adalah bagi memelihara ilmu dan mentadbir dalam lapangan perjuangannya,” katanya. – MalaysiaGazette