Gambar hiasan

AUCKLAND – Rancangan kerajaan baharu New Zealand untuk membatalkan larangan merokok bagi membiayai pemotongan cukai tidak disambut baik oleh pakar kesihatan.

Perundangan yang diperkenalkan di bawah kerajaan pimpinan Jacinda Ardern sebelum ini, akan mengharamkan penjualan rokok tahun depan kepada sesiapa yang dilahirkan selepas 2008.

Merokok adalah punca utama kematian yang boleh dicegah di New Zealand, dan dasar itu bertujuan untuk menghentikan generasi muda daripada merokok.

“Kami terkejut dan jijik… ini adalah satu langkah yang luar biasa terkebelakangan.

“Kebanyakan kumpulan kesihatan di New Zealand terkejut dengan apa yang dilakukan kerajaan,” kata Prof Richard Edwards, seorang penyelidik kawalan tembakau dan pakar kesihatan awam di Universiti Otago.

Perundangan yang diluluskan tahun lepas telah diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan model penyelidikan yang menyokong pembaharuan utama.

Langkah-langkah termasuk menyekat bilangan peruncit tembakau, dan mengurangkan tahap nikotin dalam rokok.

Pemodelan telah mencadangkan Undang-Undang Bebas Asap Rokok boleh menyelamatkan sehingga 5,000 nyawa setiap tahun.

Undang-undang New Zealand dipercayai telah memberi inspirasi kepada Kerajaan United Kingdom pada September untuk mengumumkan larangan merokok yang sama untuk golongan muda.

Seorang jurucakap berkata, Perdana Menteri Rishi Sunak tetap kekal dengan undang-undang tersebut walaupun New Zealand berubah.

Beberapa penggubal undang-undang termasuk Perdana Menteri Chris Luxon yang baharu dilantik berhujah, larangan akan membawa kepada pasaran gelap untuk tembakau.

Bagaimanapun, National Party yang memenangi 38% undi pada pilihan raya 14 Oktober lalu, tidak menyebut Undang-Undang Bebas Asap rokok semasa kempen pilihan raya.

Lantaran itu, pengumuman oleh Menteri Kewangan, Nicola Willis pada Sabtu lalu bahawa kerajaan akan memansuhkan undang-undang itu mengejutkan pakar kesihatan kerana percaya dasar itu tidak akan disentuh. – Agensi