Peluru berpandu yang dilancarkan Pyongyang boleh bergerak selama 73 minit, meliputi kira-kira 1,000km (621 batu).

SEOUL – Korea Utara telah melepaskan peluru berpandu jarak jauh yang paling canggih, kata pihak berkuasa Korea Selatan.

Pelancaran peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) mendapat kecaman serta-merta daripada Barat.

Ia mendarat di barat Hokkaido di Jepun.

Pelepasan peluru berpandu itu berlaku selepas pegawai pertahanan Korea Selatan dan Amerika Syarikat bertemu minggu lalu untuk mengemas kini rancangan tentang cara bertindak balas terhadap serangan nuklear dari Pyongyang.

Korea Utara telah berikrar untuk mengambil “tindakan yang lebih menyinggung” sebagai tindak balas.

Negara terpencil itu melancarkan peluru berpandu jarak jauh pada pagi Isnin kira-kira 8.24 waktu tempatan (23:24 Ahad GMT) dari kawasan Pyongyang.

Korea Selatan dan Jepun berkata, peluru berpandu itu bergerak selama 73 minit, meliputi kira-kira 1,000km (621 batu).

ICBM mempunyai keupayaan untuk sampai ke benua Amerika Utara.

Pelancaran hari ini merupakan kali kelima untuk tahun ini.

Korea Selatan, Jepun dan AS segera mengecam ujian peluru berpandu itu pada hari Isnin, dengan menyatakan ia melanggar resolusi Majlis Keselamatan PBB dan akan menjadikan Semenanjung Korea kurang selamat.

Ketegangan antara Korea Utara dan Korea Selatan memuncak bulan lalu apabila Pyongyang berjaya melancarkan satelit pengintip ke orbit, juga melanggar sekatan PBB.

Seoul bertindak balas dengan menggantung sebahagian perjanjian ketenteraan dengan Korea Utara yang bertujuan untuk mengehadkan aktiviti ketenteraan di sepanjang sempadan dan mengurangkan kemungkinan pertempuran.

Pyongyang kemudian menarik diri daripada perjanjian itu sepenuhnya.

Korea Utara sejak itu telah melengkapkan semula senjata kepada tenteranya di kawasan Zon Demilitarisasi yang sebelum ini tidak bersenjata.

Minggu lalu, penasihat keselamatan negara Korea Selatan Kim Tae-hyo berkata, beliau menjangkakan Pyonyang melancarkan ICBM pada bulan Disember.

Pegawai keselamatan negara Korea Selatan mengesahkan ICBM yang dilancarkan adalah peluru berpandu bahan api pepejal.

Peluru berpandu sedemikian boleh ditembak dengan kurang amaran, kerana ia tidak perlu dihidupkan sebelum dilancarkan. – Agensi

1 Komen

  1. Terbaik Korea Utara..Amerika dan sekutu²nya boleh pulak join training tentera bersama tetapi bila Korea Utara mahu menguatkan tentera mereka dan mulalah drama dimainkan oleh Amerika dan sekutunya..Suruh Amerika suluh diri sendiri adakah apa yg dilakukanya sekarang di Palestine itu baik dan bertamadun?.. Rusia lebih baik dari Amerika yg kononnya hebat tetapi lihat setiap kali mehu serang atau fitnah mana² negara pasti dibawa sekali sekutunya..inilah negara yg kononnya kuat dan canggih tetapi pengecut..lihat mana² negara yang diserang Amerika dan sekutunya akan aman dari sebelumnya?..tiadakan…kenapa Amerika mengatakan terrorist kpd Al Qaeda dan ISIS tetapi tidak pada Israhell padahal ketiga²nya bom dan bunuh rakyat awam..budak 6 tahun pn tahu beza apa itu terrorist.

Comments are closed.