Kerosakan akibat gempa bumi di Ishikawa. Foto NHK

TOKYO – Angka kematian meningkat kepada 55 orang di wilayah tengah Jepun Ishikawa setakat petang Selasa, selepas beberapa siri gempa bumi kuat melanda kawasan di tengah Jepun dan sekitarnya, dengan gegaran susulan dan lebih banyak kerosakan laporan berlaku.

Dalam tragedi berasingan pada hari Selasa, sebuah pesawat Pengawal Pantai Jepun (JCG) yang meninggalkan landasan untuk mengangkut barangan bantuan bagi kawasan yang dilanda gempa bumi di Niigata bertembung dengan sebuah pesawat penumpang di Lapangan Terbang Haneda, Tokyo.

Lima daripada enam anak kapal yang menaiki pesawat JCG itu disahkan meninggal dunia, manakala kapten yang berjaya menyelamatkan diri dilaporkan parah.

Dalam kemas kini terbaharunya, Agensi Meteorologi Jepun (JMA) berkata, gempa bumi berukuran 4.6 magnitud melanda Semenanjung Noto pada 5.13 petang. waktu tempatan pada hari Selasa pada kedalaman 10 km, berukuran 5 atas.

Setakat 11 pagi waktu tempatan, seramai 57,360 orang dipindahkan di 955 lokasi di seluruh wilayah Ishikawa dan Niigata yang dilanda gempa, kata Ketua Setiausaha Kabinet Jepun Yoshimasa Hayashi kepada akhbar pada Selasa.

Media tempatan melaporkan, bekalan air telah terputus di sejumlah 16 bandar dan pekan di wilayah Noto yang dilanda gempa bumi.

Kira-kira 1,000 pegawai Pasukan Bela Diri telah tiba di kawasan bencana untuk menjalankan operasi menyelamat.

Kecederaan dilaporkan berlaku di wilayah Ishikawa, Niigata, Fukui, Toyama dan Gifu, lapor penyiar NHK pada Selasa.

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida memberitahu taklimat akhbar pada hari Selasa, usaha bantuan terhalang oleh kerosakan jalan raya.

“Ini juga menyukarkan penghantaran jentera berat. Kami sedang memikirkan cara untuk mendapatkan laluan dan menggunakan kapal boleh menjadi satu pilihan,” kata perdana menteri yang dipetik NHK.

Satu siri gempa bumi kuat, dengan magnitud awal 7.6 magnitud berlaku pada hari Isnin pada kedalaman cetek di Semenanjung Noto di wilayah Ishikawa.

JMA secara rasmi menamakannya Gempa Bumi Semenanjung Noto 2024.

Namun, JMA telah menarik balik semua amaran tsunami di sepanjang Laut Jepun berikutan gempa bumi itu, tetapi memberi amaran gegaran susulan yang kuat mungkin berlaku dalam seminggu, terutamanya dalam tempoh dua hingga tiga hari.

Sejak Isnin, Jepun telah dilanda sekurang-kurangnya 155 gempa bumi. – Agensi