Netanyahu mengadakan mesyuarat dengan Kabinet perang Israel.

BAITULMAQDIS – Kerajaan Israel menawarkan gencatan selama dua bulan bagi membolehkan pembebasan 138 rakyat negara itu yang ditahan oleh Hamas.

Israel telah mengemukakan cadangan tersebut kepada Hamas melalui pengantara Qatar dan Mesir yang menyaksikan pembebasan tebusan secara berperingkat.

Israel kini menunggu maklum balas Hamas terhadap cadangan baharu itu dan berhati-hati tentang peluang untuk diterima dalam beberapa hari mendatang, kata pegawai Israel kepada Axios.

Cadangan Israel yang dilaporkan oleh laman berita itu akan menyaksikan baki kanak-kanak, wanita, lelaki berusia lebih 60 tahun dan tebusan yang sakit kritikal dibebaskan semasa peringkat pertama.

Peringkat seterusnya akan menyaksikan tentera wanita dan lelaki di bawah umur 60 tahun yang bukan tentera, diikuti oleh tentera lelaki dan mayat tebusan.

Tawaran itu menyatakan Israel dan Hamas akan bersetuju terlebih dahulu tentang berapa ramai tahanan Palestin yang akan dibebaskan dalam setiap peringkat, sebelum mengadakan rundingan berasingan mengenai nama banduan ini.

Tawaran itu juga termasuk penarikan tentera Israel dari pusat penduduk utama di Semenanjung Gaza dan pemulangan secara beransur-ansur rakyat Palestin ke utara kawasan itu yang sebelum ini mereka telah diarahkan untuk berpindah.

Tawaran itu menetapkan Israel tidak akan bersetuju untuk menamatkan perang sepenuhnya atau membebaskan semua 6,000 rakyat Palestin yang ditahan.

Jika dilaksanakan, operasi IDF di Gaza akan menjadi lebih kecil dalam skop selepas jeda berakhir, lapor Axios.

Laporan itu menyusuli pertemuan hari Isnin yang diadakan oleh Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dengan keluarga tebusan.

Netanyahu dilaporkan ditanya semasa mesyuarat itu mengapa Israel tidak boleh bersetuju dengan mudah untuk menamatkan perang bagi memastikan pembebasan tebusan dan kemudian memulakan semula pertempuran sebaik mangsa yang diculik telah dikembalikan.

Perdana Menteri Israel itu menjawab perjanjian sedemikian memerlukan Israel untuk memberikan jaminan kepada pengantara Amerika, Mesir, dan Qatar bahawa tentera Israel tidak boleh berada di Gaza sejurus selepas tebusan dibebaskan, menurut Channel 12.

Pada hari Ahad, The Wall Street Journal melaporkan Amerika Syarikat, Mesir, dan Qatar mendesak Israel dan Hamas untuk menerima rancangan komprehensif yang akan menamatkan perang, membebaskan tahanan.- Agensi