ACFTA
Bangunan MITI

KUALA LUMPUR – Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) hari ini, bagi membangunkan pusat data di negara ini.

Projek itu berpotensi mencapai kapasiti keseluruhan 500 megawatt.

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) berkata, kerjasama dengan Kementerian Pelaburan Emiriah Arab Bersatu (UAE) itu mengukuhkan komitmen mereka untuk memajukan pelaburan dalam infrastruktur digital sektor.

MoU itu ditandatangani oleh Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz, Menteri MITI dan Mohamed Hassan Alsuwaidi, Menteri Pelaburan UAE.

MITI berkata, kerjasama ini mewakili komitmen kukuh ke arah kerjasama mantap dalam pertukaran pengetahuan dan kepakaran dalam sektor infrastruktur digital antara kedua-dua negara.

Malaysia telah muncul sebagai destinasi pilihan untuk pusat data di rantau Asia Tenggara, dengan infrastruktur digital dan fizikalnya yang teguhcserta langkah dan inisiatif yang menarik disokong oleh kerajaan.

Permintaan yang semakin meningkat daripada perusahaan kecil dan sederhana serantau akan memberi dorongan kepada status Malaysia yang semakin meningkat sebagai pemain penting dalam ekonomi digital.

Di sebalik pembangunan pusat data, MoU itu juga menggambarkan komitmen Malaysia untuk memajukan kecerdasan buatan (AI), sejajar dengan Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030, yang mana matlamatnya termasuk meningkatkan kapasiti industri, PKS dan permulaan dalam AI dan membangunkan penyedia penyelesaian AI.

“Kerjasama infrastruktur digital Malaysia dengan UAE, dengan tumpuan kepada pusat data, pastinya akan membantu mengukuhkan kedudukan kami sebagai destinasi pilihan untuk pelaburan digital .

“Dengan menjadi hab pusat data serantau, Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk menguasai sebahagian besar ekonomi digital ASEAN, dijangka mencecah AS$1 trilion menjelang 2030.

“MITI dan agensinya komited untuk mempercepatkan pelaksanaan semua pelaburan supaya pelabur, perniagaan dan rakyat boleh meraih faedah daripada ekonomi digital yang lebih teguh dan berkembang maju di
Malaysia dan ASEAN.

Hassan Alsuwaidi pula mengulas, kerjasama ini memanfaatkan potensi luas Malaysia sebagai pilihan utama untuk lokasi pusat data di rantau Asia-Pasifik. – MalaysiaGazette