Kilang Goodyear di Shah Alam.

KUALA LUMPUR – Goodyear Malaysia telah mengadakan dialog strategik dengan Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sebelum mengambil tindakan menutup kilang di Shah Alam, Selangor.

MIDA dalam satu kenyataan berkata, dialog tersebut bukti kesediaan kolektif yang telah memastikan penutupan sejajar dengan objektif strategik yang lebih luas dan menunjukkan kebolehsuaian dan kekuatan perkongsian semua pihak.

“Yang penting, Goodyear, bersama para pemegang sahamnya, telah berada dalam penyelarasan yang rapat dengan Kerajaan sebelum keputusan ini dihebahkan, berusaha gigih untuk mewujudkan rangka kerja sokongan untuk pekerja.

“Kerjasama awalan ini menunjukkan komitmen kolektif kami terhadap kesejahteraan tenaga kerja, menggariskan bahawa usaha kami untuk membantu pekerja yang terjejas dilaksanakan dengan pandangan jauh dan tanggungjawab,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, kerajaan melalui inisiatif yang diketuai oleh MITI dan MIDA telah menggerakkan pasukan khusus untuk memudahkan penempatan 550 pekerjaan terbabit.

Mereka turut ditawarkan program peningkatan kemahiran dan kemahiran semula.

“Memanfaatkan pengalamannya, MIDA telah terlibat secara aktif dengan PERKESO (Pertubuhan Keselamatan Sosial) dan Jabatan Tenaga Kerja melalui Pusat Pemudahcara Invest Malaysia yang baru ditubuhkan untuk memudahkan bantuan penempatan pekerjaan untuk pekerja dari pelbagai sektor.

“Usaha kerjasama ini menggariskan potensi mekanisme sokongan yang sama berkesan untuk diperluaskan kepada mereka yang terjejas oleh penutupan kilang Goodyear Shah Alam, menunjukkan pendekatan komited terhadap peralihan tenaga kerja dan daya tahan,” katanya.

Keadaan tersebut menggariskan kepentingan komitmen MITI dan MIDA untuk menyokong pekerja yang terjejas dan memupuk daya tahan sekali gus mencerminkan kebolehsuaian dan keazaman untuk menjamin kesejahteraan tenaga kerja dan daya hidup ekonomi negara.

Sebelum ini tular notis syarikat pengeluar tayar global itu yang membuat keputusan untuk menutup operasi kemudahannya di Shah Alam sekali gus memberi kesan kepada lebih kurang 550 kakitangannya.

Presiden Goodyear bagi Asia Pasifik, Nathaniel Madarang berkata, langkah itu adalah seiring dengan program transformasi kumpulan, Goodyear Forward dalam mengoptimumkan portfolio dan kehadirannya di peringkat global.- MalaysiaGazette