Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Abdul Rasheed Ghaffour menunjukkan buku laporan digital Pembentangan Laporan Tahunan 2023 Bank Negara Malaysia (BNM) di Sasana Kijang, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 20 MAC 2024.

KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) mengambil kira rasionalisasi subsidi dalam menentukan kadar inflasi antara 2 peratus dan 3.5 peratus tahun ini.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Abdul Rasheed Ghaffour berkata, julat unjuran inflasi telah mengambil kira potensi daripada pelaksanaan rasionalisasi subsidi terutama petrol.

“Di dalam negeri, risiko menaik kepada prospek inflasi terutamanya berpunca daripada kesan pelaksanaan dasar domestik ke atas subsidi dan kawalan harga.

“Kesan keseluruhan kepada inflasi bergantung pada magnitud dan masa pelarasan harga bahan api, serta sebarang langkah pengurangan tambahan seperti pemindahan tunai yang disasarkan.

“Dari segi luaran, tekanan berterusan daripada kadar pertukaran dan risiko kepada harga komoditi global boleh mencetuskan inflasi tolakan kos tambahan,” katanya dalam sidang media.

Namun begitu, keadaan pertumbuhan global yang lebih lemah daripada jangkaan boleh membawa kepada harga komoditi global yang lebih lemah, yang akan memberi tekanan ke bawah kepada inflasi domestik.

Sementara itu dalam sidang media, Abdul Rasheed berkata, dasar monetari kekal tertumpu pada mengekalkan kestabilan harga bagi memudahkan pertumbuhan ekonomi yang mampan.

“Dasar monetari akan terus berpandangan ke hadapan, dan dimaklumkan oleh penilaian MPC mengenai prospek inflasi dan pertumbuhan domestik.

“Ramalan dasar asas kami adalah untuk pertumbuhan Malaysia bertambah baik dan inflasi kekal sederhana.

“Ini menyediakan persekitaran yang sesuai untuk melaksanakan dasar struktur utama yang diperlukan untuk meningkatkan lagi potensi dan prospek pertumbuhan Malaysia,” katanya.

Abdul Rasheed hari ini memberi taklimat mengenai Laporan Tahunan 2023 (AR 2023), Tinjauan Ekonomi dan Monetari 2023 (EMR 2023) dan Tinjauan Kestabilan Kewangan bagi Separuh Kedua 2023 (FSR 2H 2023).