Gambar hiasan

NEW YORK – Rangkaian makanan segera, McDonald’s membeli semula setiap satu daripada 225 restoran francaisnya di Israel.

Gergasi makanan segera itu berkata, pihaknya telah mencapai perjanjian dengan francais Israel Alonyal yang telah menjalankan perniagaan lebih 30 tahun di negara itu.

McDonald’s menambah dalam kenyataan bahawa ia “tetap komited kepada pasaran Israel dan untuk memastikan pekerja dan pengalaman pelanggan yang positif dalam pasaran pada masa hadapan”.

Menurut CNN, gergasi makanan segera itu bagaimanapun enggan mendedahkan syarat perjanjian dengan Alonya.

Ketua Pegawai Eksekutif dan pemilik Alonyal, Omri Padan dilaporkan berkata; “Selama lebih 30 tahun, Alonyal Limited berbangga untuk membawa Gerbang Emas ke Israel dan berkhidmat kepada masyarakat kita.

” Alonyal menggaji lebih 5,000 orang di seluruh restoran McDonald’s di negara ini.” katanya.

McDonald’s telah dilanda gelombang boikot terutama di negara dan kawasan yang mempunyai komuniti Islam yang besar selepas membekalkan makanan kepada tentera Israel yang melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Negara-negara majoriti Islam seperti Kuwait, Malaysia dan Pakistan mengeluarkan telah kenyataan menjauhkan diri mereka daripada firma itu kerana dianggap menyokong Israel.

Pada bulan Januari, Ketua Pegawai Eksekutif McDonalds Chris Kempczinski berkata, syarikat itu mengalami “impak perniagaan yang bermakna” di Timur Tengah kerana perang antara Israel dan Hamas.

Rantaian makanan global mengakui serangan Israel ke atas Gaza telah “mempengaruhi secara bermakna” prestasinya dengan perniagaan di Perancis, Indonesia dan Malaysia terjejas dan perdagangannya di Timur Tengah terjejas paling teruk.

Ketua eksekutif Chris Kempczinski menyalahkan tindak balas terhadap “maklumat yang salah” tetapi ia mencapai garis akhir dan syarikat itu terlepas sasaran jualan suku tahunan pertamanya dalam hampir empat tahun.

Semasa pembentangan pendapatan terbaharunya pada Februari, McDonald’s mengulangi mesej itu dan berkata, konflik itu mungkin akan terus membebankan perniagaannya.

Syarikat itu bergantung pada beribu-ribu perniagaan bebas untuk memiliki dan mengendalikan kebanyakan lebih daripada 40,000 kedainya di seluruh dunia. Kira-kira 5% terletak di Timur Tengah.

“Di setiap negara tempat kami beroperasi, termasuk di negara Islam, McDonald’s dengan bangganya diwakili oleh pengendali pemilik tempatan,” kata Encik Kempczinski pada masa itu.

“Selagi perang ini berterusan… kami tidak menjangkakan untuk melihat sebarang peningkatan yang ketara [dalam pasaran ini],” tambah bos McDonald’s itu.

Syarikat itu berharap dengan mengambil semula perniagaan Israel ia dapat memulihkan reputasinya di Timur Tengah dan memenuhi sasaran jualan utamanya sekali lagi.

Israel dilaporkan telah membunuh lebih 33,000 penduduk Gaza dalam tempoh enam bulan sejak melakukan serangan pada Oktober tahun lalu.- Agensi