Dr. Chan Chee Seng (kanan) dan David Stelzer berjabat tangan selepas menandatangani perjanjian kerjasama antara UM dan Xsolla Curine Academy.

KUALA LUMPUR Xsolla Curine Academy dan Universiti Malaya menjalinkan kerjasama penyelidikan dan inisiatif bersama yang memberikan tumpuan kepada bidang permainan komputer, animasi dan realiti maya/terimbuh (VR/AR).

Penekanan strategik terhadap Permainan Komputer, Animasi dan VR/AR ini sejajar dengan landskap digital yang berkembang pesat dan mencerminkan kepentingan yang semakin meningkat bagi teknologi ini dalam pelbagai industri.

Dengan menggembleng kepakaran masing-masing dalam bidang ini, Xsolla Curine Academy dan Universiti Malaya menyasar untuk memacu inovasi, mencipta projek yang memberikan impak dan memupuk bakat dengan kemahiran khusus yang disesuaikan bagi memenuhi permintaan masa depan.

“Kami amat teruja untuk memulakan perjalanan kerjasama ini dengan Universiti Malaya. Perkongsian ini mewakili komitmen terhadap kecemerlangan, inovasi dan pencarian ilmu bersama. Bersama-sama, kami menyasar untuk menyumbang dengan ketara bagi memajukan penyelidikan dan latihan, memupuk persekitaran kreativiti yang berkembang pesat,” kata David Stelzer, Presiden Xsolla.

Profesor Dr. Chan Chee Seng, Dekan, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat, Universiti Malaya, berkata, perkongsian ini menunjukkan dedikasi kami untuk mewujudkan hubungan bermakna dengan peneraju industri.

“Dengan menggabungkan ketegasan akademik Universiti Malaya dengan cerapan industri Xsolla Curine Academy, kami menjangkakan bahawa ini berupaya menghasilkan penyelidikan berimpak dan memupuk persekitaran yang menyediakan pelajar untuk cabaran masa depan,” katanya.

Chee Seng berkata, melalui kerjasama ini, Xsolla Curine Academy akan juga dijemput ke program Elite@UM yang mana pelajar akan melibatkan diri dalam penyelidikan canggih, memperoleh pengalaman praktikal dan menerima bimbingan daripada pakar industri.

Program ini akan berfungsi sebagai platform untuk pelajar meneroka dan berinovasi dalam Permainan Komputer, Animasi dan VR/AR, meletakkan mereka untuk berjaya dalam kerjaya masa depan masing-masing.

“Dengan menumpukan usaha kerjasama dalam teknologi baharu muncul ini, Xsolla Curine Academy dan Universiti Malaya menegaskan komitmen masing-masing untuk kekal di barisan hadapan dalam inovasi digital dan menyediakan pelajar untuk berkembang maju dalam dunia yang semakin digital,” tambahnya.

Apabila kerjasama antara Xsolla Curine Academy dan Universiti Malaya berkembang, kedua-dua organisasi komited untuk memberikan kesan jangka panjang pada landskap penyelidikan, pengajaran dan inovasi.

Kerjasama itu menyasar untuk meletakkan laluan bagi kejayaan masa depan dan menyumbang kepada pertumbuhan masyarakat berasaskan pengetahuan. – MalaysiaGazette