KUALA LUMPUR – Sehingga jam 6 petang tadi, pemulihan bekalan air di Batu 7 dan Batu 8 Sijangkang serta Batu 9 Kampung Medan di Kuala Langat telah mencapai 92.7%.

Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) berkata, tempoh masa pemulihan bekalan air di kawasan-kawasan yang terjejas adalah berbeza bergantung kepada jarak lokasi premis pengguna dan tekanan air pada sistem agihan bekalan air.

Gangguan bekalan air berlaku disebaban henti tugas sementara Loji Rawatan Air Labohan Dagang (LRA Labohan Dagang) akibat gangguan bekalan elektrik yang berpunca daripada kerja-kerja pembaikan kecemasan peralatan elektrik di Sub Stesen Utama Olak Lempit oleh pihak TNB.

Bekalan air dijangka untuk pulih sepenuhnya pada jam 12 tengah malam, 25 Mei 2024 (Sabtu).

Air Selangor menyarankan para pengguna yang telah dan akan mendapat bekalan air untuk membiarkan pili air mengalir sehingga jernih sebelum digunakan untuk kegunaan harian dan berharap para pengguna yang telah mendapat bekalan air akan menggunakan air secara berhemah bagi memastikan proses pemulihan di kawasan yang masih terjejas berjalan lancar seperti yang dijadualkan. – MalaysiaGazette